Adif tar ett nytt steg i liberaliseringen av persontrafiken på järnväg genom att erbjuda kapacitetsramar för tre nya korridorer: Madrid-Galicien, Madrid-Asturien/Kantabrien och Madrid-Cádiz/Huelva. Detta förväntas leda till upp till 72 nya dagliga tågförbindelser. Processen inleddes nyligen genom att Adif och Adif AV publicerade preliminär information om kapacitetserbjudandet i sina användarvillkor för järnvägsnätet. Här anges vilka sträckor som omfattas av erbjudandet och vilka tidsfönster som är tillgängliga. Förbindelsen Madrid-Galicien har 32 dagliga tåglägen, Madrid-Asturien/Kantabrien 24 och Madrid-Cádiz/Huelva 16. Dessa uppgifter gör det möjligt för operatörer att analysera sina möjligheter och vid behov vidareutveckla sina affärsplaner.
Under första kvartalet 2025 kommer Adif att presentera en tidsplan för processen och regler för dess genomförande. Dessa regler ska följa objektiva, transparenta och icke-diskriminerande kriterier och syftar till att maximera användningen av järnvägsnätet.
Erfarenheter från den första fasen
Precis som i den första liberaliseringsfasen, som avslutades 2020 och omfattade höghastighetssträckorna mellan Madrid och Barcelona samt Madrid-Valencia och Madrid-Sevilla/Malaga, kommer den andra fasen att ge möjlighet till fleråriga ramavtal mellan Adif och järnvägsföretagen. Dessa avtal syftar till att skapa större rättssäkerhet och underlätta en optimal planering av tidtabeller och drift. Processen, som övervakas av CNMC, förväntas avslutas senast 2026 med undertecknandet av dessa avtal, vilket skulle ge operatörerna möjlighet att starta sin verksamhet.
Tre korridorer med stor potential
Sedan persontrafiken på järnväg öppnades för konkurrens har efterfrågan ökat på olika korridorer, särskilt de som drivs av tre företag. Med detta nya kapacitetserbjudande tar Adif återigen en aktiv roll för att främja ökad nätanvändning och sprida fördelarna till fler regioner, vilket bidrar till en övergång till järnvägstrafik. Under den första fasen av kapacitetserbjudandet omfattades 15 provinser, vilket gynnade 54 procent av Spaniens befolkning. I den andra fasen kommer ytterligare 13 provinser att inkluderas, vilket gör att nästan 70 procent av befolkningen berörs.
Tekniska särdrag och framtidsutsikter
Denna fas har ett särskilt fokus på en unik aspekt av det spanska höghastighetsnätet. För första gången lanseras ett kapacitetserbjudande i tre korridorer som har både standardspår och bredspår längs sina sträckor, vilket kräver användning av tåg med variabel spårvidd. Dessa sträckor har identifierats som högt potentiella tack vare sina tekniska egenskaper och de höga kommersiella hastigheter de tillåter.
Adif siktar med detta initiativ på att stimulera fler operatörer att använda nätet och öka tillgängligheten för resenärer i hela Spanien.
Källa: Adif