Norge har länge legat i framkant när det gäller omställningen till elfordon, genom generösa subventioner och skattebefrielser. Detta har resulterat i en hög andel elbilar i nybilsförsäljningen. Trots denna framgång har myndigheterna inte byggt upp en tillräcklig infrastruktur för att återvinna elbilsbatterier när de når slutet av sin livslängd.
I Sverige är bildemonterarnas lager redan fulla av både hela och skadade elbilsbatterier. Frågan är nu vad vi ska göra med dem, säger Bo Ericsson hos Fordonsjuristen. Alternativet är som Théodore de Banville (1823-1893) sa, ”Den som aldrig gör något, gör aldrig fel”. Men att inte agera är fel väg att gå, säger Bo Ericsson.
När EU:s nya förordning träder i kraft 2025 kommer ansvaret för återvinning att övergå till bildemonteringsföretagen. Detta kan innebära betydande ekonomiska och logistiska utmaningar om inte myndigheterna erbjuder stöd. Enligt EU:s batteriförordning kommer producenterna från och med 2025 att hållas ansvariga för hanteringen av elbilsbatterier, och bildemonteringsföretag ska säkerställa korrekt återvinning. Det innebär ökade kostnader, särskilt för skadade batterier eller högriskbatterier. Bo Ericsson betonar att det är orimligt att företagen ska stå för dessa kostnader utan någon kompensation, eftersom de ofta köper bilar från försäkringsbolag till höga priser, utan ersättning för omhändertagandet av batterier som inte kan återanvändas.
Det måste finnas stöd som ger ekonomiska fördelar till bildemonteringsföretagen, och en rättvis fördelning av subventioner är avgörande för att systemet ska fungera hållbart och effektivt, menar Bo Ericsson. Utan ekonomiskt stöd och tydlig reglering finns en risk att oseriösa aktörer försöker göra sig av med batterier på olagliga och miljöfarliga sätt.
Om kostnaderna för säker hantering är för höga och utan kompensation kan många företag behöva lämna marknaden, och batterilager som utgör miljö- och säkerhetsrisker, särskilt brandrisker, kan hamna på fel platser.
För att skapa en hållbar lösning föreslår Fordonsjuristen ett pantsystem för elbilsbatterier, exempelvis 5 500 kronor per enhet. Ett sådant system skulle bidra till att täcka kostnaderna för säker destruering och motivera fler aktörer att delta i en hållbar återvinningsprocess för hela bilens livscykel, avslutar Bo Ericsson.
Källa: Fordonsjuristen