Finländska järnvägsmuseet i Hyvinge hotat – en del av Finlands historia kan gå förlorad

Sk3 2-6-0 lokomotiv nr 400 på Finlands Järnvägsmuseum. Tillverkat i Tammerfors 1903 Foto: kredit: Harveyqs – Eget verk: Wikipedia Common.

Riksdagsledamoten Pinja Perholehto och ordförande i Hyvinges stadsfullmäktige, uttrycker på Facebook sin oro över att Finlands järnvägsmuseum (Suomen Rautatiemuseo) i Hyvinge befinner sig i en svår situation, vilket kan leda till att en viktig del av landets historia går förlorad.

Under de senaste veckorna har flera museer varit i fokus för den offentliga debatten, men många har missat att även järnvägsmuseet i Hyvinge står inför stora utmaningar. Detta är särskilt oroande då järnvägens kulturarv är en av hörnstenarna i Finlands historia. Järnvägarna har haft en avgörande betydelse för samhällsutvecklingen, närmiljöer, ekonomin och människors liv.

Museets roll och betydelse

Järnvägsmuseet är inte bara en utställningsplats för tåg och järnvägsutrustning eller en kunskapskälla – det berättar också om hur sociala strukturer och levnadsvillkor har förändrats över tid.

Järnvägsmuseets stiftelse får finansiering från undervisnings- och kulturministeriet, och VR har hittills stått för en stor del av kostnaderna för att underhålla samlingarna och driften. VR har i årtionden finansierat underhållet av samlingar och utrustning samt ansvaret för transportkostnaderna.

VR:s stöd drogs tillbaka

Men under våren 2024 beslutade VR:s styrelse att plötsligt dra tillbaka sitt stöd för museets verksamhet.

- Detta beslut har skapat en kritisk situation eftersom stiftelsen som driver järnvägsmuseet inte har tillräckligt med egna medel för att bära hela ansvaret. Det innebär att museet kan behöva avstå från delar av sina samlingar eller, i värsta fall, förstöra material.

Som alternativ till det indragna stödet har VR bildat en ny stiftelse, tänkt att driva museet med hjälp av räntorna från ett kapitalbelopp. Men enligt experter kommer räntan att täcka mindre än hälften av de nuvarande kostnaderna, vilket betyder att museet inte ens kan upprätthålla sin grundläggande verksamhet. Dessutom planerar VR att kräva hyra och transportavgifter från museet i framtiden, vilket skulle förvärra den ekonomiska situationen.

Varför är detta ett problem?

Järnvägsmuseet är en central aktör för kulturarvet och informationsförmedling, med ett ständigt växande antal besökare och ett stort intresse för järnvägens historia. Frågan är också varför samlingarna i ett nationellt museum har hamnat i en så osäker situation. Vem bär ansvaret om vi nu förlorar samlingar som senare kommer att vara ovärderliga, säger Perholehto

- Kulturarvet tillhör alla, och dess bevarande är en del av VR:s sociala ansvar. VR borde ompröva sitt beslut och säkerställa att museet får de resurser som krävs för att uppfylla sina uppdrag. Kulturarvet bör inte bli ett verktyg för ekonomiska nedskärningar eller kommersiella intressen hos ett statligt företag. Att bevara kulturarvet är att trygga framtiden – det skapar samhörighet, förankring och bygger broar mellan generationer, säger Pinja Perholehto.

Källa: Järnvägsmuseet