Riyadh Metro – En ny era för kollektivtrafiken i Saudiarabien

Riyadh Metro är ett tydligt bevis på landets ambitioner att bli en global förebild för framtidens urbana mobilitet och hållbara transportlösningar. Foto: Bechtel

Saudiarabiens första tunnelbaneprojekt, Riyadh Metro, har officiellt invigts och markerar en betydande milstolpe för landets satsning på hållbara transporter. Tunnelbanan förväntas initialt transportera 1,2 miljoner passagerare dagligen, med en planerad kapacitet på upp till 3,6 miljoner passagerare per dag.

Projektet, som genomfördes av BACS-konsortiet, inkluderar Bechtel, Almabani General Contractors, Consolidated Contractors Company och Siemens.

Första fasen av Mellanösterns största tunnelbanesystem invigd

Konsortiet ansvarade för design, konstruktion, testning, driftstart och integration av Blue Line (Linje 1), som nu är i drift, och Red Line (Linje 2), som snart kommer att öppna för passagerare.

En hållbar lösning för framtidens resande

Riyadh Metro representerar en ny era för resande i Saudiarabien. Darren Mort, president för Bechtels infrastrukturdivision, beskriver projektet som ett av de mest komplexa som Bechtel någonsin genomfört.

– Tunnelbanan kommer att revolutionera resandet i Saudiarabien och erbjuda miljontals människor en mer hållbar och effektiv transportmöjlighet, säger Mort.

Projektets omfattning och viktiga funktioner

Riyadh Metro består av sex linjer och 85 stationer, som gradvis öppnas för allmänheten. Blue Line är en av de första linjerna som delvis öppnats och löper från norr till söder genom Riyadhs innerstad. Bland de mest framstående stationerna finns:

  • King Abdullah Financial District Station, känd för sitt böljande tak.
  • STC Olaya Station, belägen mer än 30 meter under marken.

Projektet inkluderar även Red Line, som går från öst till väst. Tillsammans omfattar Blue och Red Line totalt 63,1 kilometer spår och 40 stationer.

Hållbarhet i fokus

Hållbarhet har varit ett centralt inslag i projektet. Vissa stationer drivs av förnybar energi, och tunnelbanan förväntas spela en nyckelroll i att öka kollektivtrafikens andel i Riyadh från 2 % till 18 % fram till 2030. Detta är en viktig del av Saudiarabiens bredare mål för att minska koldioxidutsläpp och skapa en grönare framtid.

Bechtels långa historia i Saudiarabien

Bechtel, en global ledare inom infrastruktur och byggnation, har varit verksam i Saudiarabien i över 80 år. Företaget har genomfört flera megaprojekt, från oljeraffinaderier till flygplatser och kritisk infrastruktur. Riyadh Metro är ytterligare ett exempel på Bechtels kapacitet att hantera komplexa och storskaliga projekt.

– Att ha spelat en ledande roll i att leverera detta ikoniska tunnelbanesystem är en stor ära för Bechtel och vårt team, säger Brendan Bechtel, företagets vd och ordförande.

Ett projekt för framtiden

Med Riyadh Metro tar Saudiarabien ett stort steg mot en mer hållbar och modern kollektivtrafik. Tunnelbanan, som förväntas bli en ryggrad i stadens transportnät, kommer inte bara att minska trafikstockningar och utsläpp, utan även skapa en bekväm och effektiv lösning för invånare och besökare.

Källa: Bechtel