Fraktteknikföretaget Einride har inlett daglig kommersiell autonom verksamhet i Morgongåva, Sverige. Detta är Europas första av sitt slag och teknikföretagets andra kommersiella autonoma satsning, efter ett års drift i USA.
Fraktverksamheten sker helt autonomt, utan en förare ombord, och äger rum mellan nätapotekets lager. Eftersom sträckan ligger i anslutning till och är öppen mot allmän väg sker driften med tillstånd från Transportstyrelsen.
"Vår autonoma teknik, som bygger på maskininlärning, möjliggör en högre nyttjandegrad av fordon och säkrare frakt. Utrullningen av denna teknologi hos Apotea blir den första dagliga kommersiella autonoma fraktverksamheten i Europa, och statuerar ett utmärkt exempel på hur vårt ekosystem kan optimera hela logistikflöden", säger Henrik Green, General Manager för Einride Autonomous Technologies.
Plattformen erbjuder uppkopplade elektriska och autonoma tunga fordon, laddningsinfrastruktur och ett intelligent fraktoperativsystem. Nätapoteket har redan tillämpat företagets teknologi för att effektivisera sina flöden och minska sina utsläpp från transporter genom tunga manuella elektriska lastbilar uppkopplade mot deras digitala fraktplattform. Genom att börja automatisera rutter hoppas man ytterligare kunna öka nyttjandegraden av fordon och optimera logistikflöden. Detta sker genom Einrides så kallade “autonomous capacity-as-a-service”-erbjudande, som inbegriper allt från områdesanalys och nätverksanalys till implementering av hårdvara och mjukvara samt den dagliga driften av de autonoma tjänsterna.
Med maskininlärning som grund samordnar plattformen en uppsättning av radars, lidars och kameror för att navigera autonomt med 360 graders vy. Systemet verkar helt autonomt, med fjärroperatörer för att övervaka fraktverksamheten och assistera vid behov.