Det inträffade sjutton olycksfall med dödlig utgång inom den svenska sjöfarten och båtlivet 2024. Av dessa skedde fyra inom yrkessjöfarten, vilket är den högsta siffran på över 15 år, enligt Transportstyrelsens preliminära olycksstatistik.
Dödsfall inom den svenskflaggade yrkessjöfarten är ovanliga. Under de senaste tio åren har sammanlagt nio personer mist livet i olyckor kopplade till fartygets drift, varav fyra inträffade under 2024.
– Ökningen av dödsfall inom yrkessjöfarten visar på behovet av fortsatt arbete för att stärka säkerhetsmedvetandet hos aktörer inom sjöfarten. Samtidigt är några av olyckorna inte typiska för yrkessjöfart – om man med yrkessjöfart menar fartyg registrerade i handelsflottan. De vittnar snarare om vikten av ett högt säkerhetstänk inom sjöfarten på ett övergripande plan, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör för Transportstyrelsen.
Vid en av olyckorna förolyckades en fiskare i en mindre båt på under fem meter, i en annan omkom en guide i kanot. Båda två var män. I den tredje olyckan omkom en man och en kvinna efter att ha kört av en vägfärja.
Dödsfall med fritidsbåtar
Inom fritidsbåtslivet inträffade 13 dödsfall under året som gått. Samtliga av de omkomna var män. Men det är en siffra som mycket väl kan komma att öka, eftersom ytterligare händelser med dödlig utgång undersöks.
Det genomsnittliga antalet omkomna inom fritidsbåtlivet under de senaste fem åren är 19 personer.
Att förebygga olyckor i båtlivet är en viktig uppgift för Transportstyrelsen och det förebyggande arbetet är grundläggande för ett tryggt båtliv.
– Tyvärr ser vi år efter år ett mönster i olyckorna. En stor andel av de förolyckade är män över 60 år och att en stor andel av olyckorna sker i våra insjöar. Det går att göra mycket själv för att förbättra säkerheten ute på sjön, som till exempel att inte åka ut ensam. Genom att bära flytväst, vara nykter och se till att kunna larma så höjer man säkerheten rejält, säger Jonas Bjelfvenstam.
Källa: Transportstyrelsen