Kostnaden för skadereparationer av elbilar skenar – litiumbatterier och reservdelar bakom ökningen

Bil i riktbänk. Foto: Bo Ericsson

Nya Litiumbatterier som kostar 250 000 kr - 500 000 kr driver upp kostnaderna för skadereparationer. Även begagnade eller renoverade litiumbatterier som fordonstillverkarna säljer är dyra. Det i sin tur kommer leda till att bilarna blir inlösta eftersom skadereparationen blir för dyr vilket sannolikt leder till ökade försäkringspremier, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

Total Cost of Ownership (TCO) ställs allt oftare i fokus då många importörer och återförsäljare fokuserar på TCO när de säljer en bil. Man gör mycket reklam för leasing och köp av nya bilar med kampanjräntor, låga månadsbelopp för leasing och lån samt serviceavtal. Men ingen talar om försäkringskostnaderna! Försäkringskostnaderna kan variera kraftigt mellan olika bilmodeller och olika försäkringsbolag samt om bilen har gällande vagnskadegaranti eller ej. Det här kommer att bli mer synligt under de kommande åren och försäkringspremien kommer troligen att få större påverkan på kundernas val av bilmärke och modell, säger Bo Ericsson.

Det finns flera skäl till kostnadsökningen av skadereparationer än litiumbatterier. Reparationer av skador på nyare bilar kostar mera idag och därmed vill allt fler nyttja sin försäkring. Ökningen av reservdelspriserna är tillsammans med ny teknik de största drivkrafterna, säger Bo Ericsson. Vi har fått signaler om att reservdelspriserna har ökat 29 procent generellt men att vissa bilmärken har haft en ökning med 50 procent. Det varumärke som ökat mest har ökat med så mycket som 62 procent. Hur vi ska transportera och förvara skadade elbilar kommer också vara en utmaning som driver upp kostnaderna för försäkringsbolagen.

Mer fokus på reparationer snarare än byte av delar och/eller användande av begagnade delar kommer att göra verkstaden till försäkringsbolagens favorit. Att reparera skadan på en begagnad plåtdel kan bli mer lönsamt för verkstaden än att använda en ny del. Tanken är att reparationsverkstäderna ska få en morot för att välja en mer hållbar metod än att byta delar, säger Bo Ericsson. Samtidigt måste verkstäderna kunna förhandla med försäkringsbolagen om en högre ersättning för reparationer, så att de inte tappar marginalerna från försäljningen av nya delar när de använder fler begagnade delar.

Ny teknik har gjort fordonen säkrare, men kostnaderna är högre för att byta ut dessa dyrare delar. Arbetskostnaderna för att reparera bilar har också skjutit i höjden.

Skadeverkstäderna måste vara tuffare i förhandlingarna, timpriserna har blivit så låga att det inte är lönsamt att sälja timmar. Man måste höja timpriserna för att motivera att reparera mer och byta ut färre delar. Skadereparation kräver bra fackmän och det kostar att utbilda proffs. Ersättningen per timme måste öka så att vi har råd att behålla de duktiga människorna i branschen och att skadeverkstäderna kan finnas kvar inom rimligt avstånd, så att transporterna inte blir ännu längre än vad de är idag, avslutar Bo Ericsson.

Källa: Fordonsjuristen