EU:s 55-procentpaket innehåller flera rättsakter som tillsammans syftar till att uppfylla klimatlagens mål. Tre lagar om växthusgasbudget reglerar utsläppens storlek. Systemet är komplext men har stor betydelse för transportsektorns utsläppsutrymme. Tidig implementering av effektiva styrmedel kan förbättra förutsättningarna efter 2030.
Trafikanalys har analyserat hur transportsektorns utsläppsutrymme och kostnader för utsläppsminskningar påverkas av olika vägval. Studien undersöker hur utsläppshandelssystemet (ETS), ansvarsfördelningsförordningen (ESR) och regleringen av markanvändning, förändrad markanvändning och skogsbruk (LULUCF) samverkar. Dynamiken mellan åtgärder, effekter och bakomliggande samband granskas.
Tre steg i analysen
Arbetet har genomförts i tre steg. Först beskrivs hur Sveriges ESR-åtagande påverkar transportsektorn och vad olika förutsättningar innebär. Därefter undersöks kostnader för olika åtgärder på vägen mot att uppfylla ESR-åtagandet. I det tredje steget analyseras alternativa vägval.
Kostnadsberäkningar i det andra steget bygger på analyser med optimeringsmodellen TIMES-Sweden. Grundantaganden omfattar teknik, energipriser, biomassatillgång, biodrivmedelstillgång och utsläpp från nya vägfordon, fartyg och flygplan inom ramen för EU:s 55-procentpaket. Dessa kostnader jämförs översiktligt med åtgärdskostnader inom jordbrukssektorn. Även flexibilitetens betydelse för kostnadsbilden analyseras.
Jordbrukets anpassningar
Inom jordbrukssektorn finns tekniskt möjliga anpassningar som ingår i ESR, exempelvis förbättrad gödselhantering och effektivare djurfodersmältning. Dessa åtgärder kan dock vara svåra att genomföra av tekniska, beräkningstekniska eller politiska skäl. Detta kan leda till att dyrare åtgärder främst måste vidtas inom den svenska vägtrafiken. Luftfarten och stora delar av sjöfarten, som ligger utanför ESR, påverkas inte av denna problematik.
Alternativa vägval och deras kostnader
Analysen av utsläppsutrymme och kostnader för tre alternativa vägval visar att Sverige kan uppnå sitt ESR-åtagande genom planerade åtgärder, förutsatt att en mindre mängd utsläpp kompenseras genom avtal med annat land och att LULUCF-åtagandet uppfylls. Ytterligare åtgärder kan minska behovet av avtal, men om planerade åtgärder får effekt först från 2027 krävs snabbare förändringar.
Alla analyserade vägval medför höga kostnader. Den största risken är att Sverige endast får kostnader, exempelvis minskade intäkter från utsläppshandel, utan att samtidigt investera i lösningar som kan minska utsläppen på lång sikt. Tidig implementering av effektiva styrmedel kan öka förutsägbarheten och sänka de totala kostnaderna.
Källa. Trafik analys