Bränslebrist hotar – Lägsta lagernivåer på 25 år - 2 amerikanska raffinaderier hotas av nedläggning

Japanskt raffinaderi på nattetid, Symbolbild. Kredit: Creative Commons Lic, / fotograf: Tasukaran

Den globala raffinaderiindustrin har länge påverkats av en vikande supercykel, trots att efterfrågan fortsatt att öka. Enligt den amerikanska energimyndigheten EIA kommer detta att bli särskilt påtagligt nästa år.

Nedläggningar av raffinaderier i kombination med ökande efterfrågan på bensin, diesel och flygbränsle leder till minskad tillgång. Enligt EIA kan detta resultera i de lägsta bränslelagren sedan år 2000.

Raffinaderinedläggningar och ökad efterfrågan

Två amerikanska raffinaderier står inför nedläggning i år, enligt EIAs senaste rapport. Ett av dem ligger i Houston och ägs av LyondellBasell. Nedstängningen av denna anläggning, med en kapacitet på 263 776 fat per dag, har redan påbörjats. Det andra, beläget i Los Angeles och ägt av Phillips 66, kan processa 138 700 fat råolja dagligen. Tillsammans minskar dessa nedläggningar den totala bränsleproduktionen i USA med 400 000 fat per dag.

Strukturomvandling i raffinaderibranschen

Trots fortsatt efterfrågan har raffinaderimarginalerna från 2022 och 2023 försvunnit. Inför en ny cykel krävs nu anpassningar inom branschen.

I USA har raffinaderier dessutom pressats av Biden-administrationens klimatpolitik, som strävar efter en övergång från fossila bränslen till biobränslen. I Kalifornien har staten dessutom ställt krav på att raffinaderier ska hålla en viss bränslenivå för att förhindra prisstegringar, något som raffinaderierna menar beror på delstatens energipolitik och ambitioner att fasa ut fossildrivna fordon.

Nedläggningar i Kalifornien

Stängningen av Phillips 66-raffinaderiet i Los Angeles är en direkt konsekvens av Kaliforniens policy. Det finns till och med rapporter om att myndigheterna överväger att ta kontroll över raffinaderier för att säkerställa bränsletillgången. Två raffinaderier i delstaten har redan konverterats till biobränsleanläggningar tack vare statliga subventioner. Phillips 66 planerar att stänga sin anläggning i Los Angeles vid årets slut, och även Chevron och Valero överväger nedläggningar.

Global brist på diesel och flygbränsle

Konsekvenserna av raffinaderinedläggningarna kommer att bli kännbar, särskilt för diesel och flygbränsle. Bristen på diesel kommer att vara global och bli tydlig redan i år, eftersom ungefär en miljon fat per dag i raffinaderikapacitet förväntas försvinna permanent i Europa och USA. Samtidigt beräknas 800 000 fat per dag i ny kapacitet tillkomma i Kina, Indien och Indonesien, enligt en prognos från Reuters vid slutet av 2024. Det innebär en nettoförlust på cirka 200 000 fat per dag. Samtidigt fortsätter efterfrågan att överraska med sin styrka.

Minskad raffinaderiproduktion i USA

Enligt EIA kommer raffinaderiproduktionen i USA att minska med 190 000 fat per dag i år, och ytterligare 180 000 fat per dag år 2026.

– För att möta den förväntade ökningen av bränslekonsumtionen i USA med en lägre raffinaderikapacitet, räknar vi med att raffinaderiernas utnyttjandegrad kommer att förbli hög och att nettoexporten av bränsleprodukter kommer att minska för att möta den inhemska efterfrågan, säger EIA i sin rapport.

Risk för bränslebrist vid fortsatt efterfrågeökning

Om efterfrågan fortsätter att öka finns det en uppenbar risk för brist, något som Mark Lashier, vd för Phillips 66, varnade för redan i september 2024.

– Raffinaderinedläggningar till följd av låga marginaler kan minska den globala raffinaderikapaciteten med 700 000 fat per dag, sade Lashier.

Källa: Oil Price.com