Algoritm från ABB och CMA CGM ska skydda fartyg och last

Diskussion i simulatorrum, Marine House, Helsingfors, Finland. Foto: ABB
Diskussion i simulatorrum, Marine House, Helsingfors, Finland. Foto: ABB

En ny algoritm har utvecklats för att förebygga och minska effekterna av så kallad parametrisk rullning – ett svårförutsägbart fenomen som påverkar fartygens stabilitet till havs. Tekniken bygger på ett samarbete mellan kraft- och automationsföretaget ABB och sjöfartskoncernen CMA CGM.

Lösningen integrerar CMA CGM:s teoretiska ramverk i ABB:s befintliga system för marin rådgivning, kallat OCTOPUS.

Svårförutsägbart fenomen påverkar flera fartygstyper

Parametrisk rullning uppstår när ett fartygs rörelser samverkar med vågorna på ett sätt som kan leda till kraftiga och plötsliga rullningar. Fenomenet förekommer främst på containerfartyg, ro-pax-fartyg och biltransportfartyg, där det utgör en risk för både last och besättning.

Algoritmen är utformad för att i realtid kunna upptäcka när förhållandena för parametrisk rullning uppstår. Det gör det möjligt att vidta åtgärder i tid och därmed minska risken för olyckor, skador och förluster av last.

Ska minska olyckor och skydda miljön

Fartyg som drabbas av parametrisk rullning riskerar att förlora delar av lasten till havs. Det kan i sin tur orsaka miljöskador. Lösningen syftar därför även till att minska risken för föroreningar till havs.

Genom integrering i ABB:s OCTOPUS-system ska tekniken också ge bättre ruttoptimering och övervakning, samt minska risken för oplanerade stopp orsakade av hårt väder.

CMA CGM och ABB samarbetar om algoritm mot parametrisk rullning för ökad fartygssäkerhet. Foto: ABB

Utbildning och installation i global flotta

CMA CGM planerar att införa systemet i sin globala fartygsflotta. I samband med detta kommer utbildningsprogram att erbjudas både internt och till aktörer i sjöfartsbranschen.

ABB ansvarar för installationen av systemen samt tillhörande tekniska tjänster.

”Denna lösning förbättrar inte bara säkerheten och operativ effektivitet utan hjälper också till att minimera riskerna för skador på last och förluster till sjöss. Det här samarbetet representerar ett stort steg för branschen för att möjliggöra en säkrare och effektivare sjöfart” – Emmanuel Delran, Vice President Group Operations, CMA CGM Group.

”Den senaste utvecklingen inom sjöfartssektorn har fokuserat allt mer på säkerhet och hållbarhet. Genom att tillhandahålla ett verktyg som hjälper till att minska riskerna förknippade med parametrisk rullning tar vi ett meningsfullt steg framåt i den globala sjöfartsindustrin", säger Tomas Arhippainen, Head of Marine Service and Digital, ABB Marine & Ports.

Omkring 200 fartyg har sedan tidigare utrustats med OCTOPUS-systemet. Det nya samarbetet bygger vidare på detta.