Scania, Stora Enso och LBC Frakt testar Europas tyngsta ellastbil

Stora Enso och LBC Frakt först ut att testa Scanias ellastbil på 94 ton. Foto: Scania
Stora Enso och LBC Frakt först ut att testa Scanias ellastbil på 94 ton. Foto: Scania

Nu sätter Stora Enso och LBC Frakt i drift en helelektrisk lastbil på 94 ton i samarbete med Scania. Ellastbilen ingår i forskningsprojektet TREE som adresserar samhällsutmaningen att på ett effektivt sätt ställa om till elektrifierade tunga vägtransporter inom skogsnäringen.

Efter den officiella invigningen i Skoghall kommer LBC Frakt och Stora Enso att använda den helelektriska Scanialastbilen på 94 ton för att transportera flis mellan sågverken i Värmland och Stora Ensos anläggning Skoghalls Bruk. Fordonet är sannolikt den tyngsta ellastbilen som används för transporter på allmän väg i Europa.
 
Stora Enso, en av världens största privata skogsägare i världen och leverantör av förnybara förpackningar, har som mål att deras inrikes fordonsflotta ska vara fossilfri 2040. Detta initiativ visar hur företag kan arbeta tillsammans för att utveckla innovativa och hållbara transportlösningar. 

– Omställningen av transporter i skogsbranschen är komplex och kräver samarbete över hela kedjan. Om vi ska lyckas med omställningen är det för oss och vår affär helt avgörande med konkurrenskraftiga och klimatneutrala transporter. Elektrifieringen av våra transporter innebär att vi ser över olika systemdelar för vår verksamhet, utvecklar nya affärsmodeller, implementerar laddningslösningar och inför en effektiv transportplanering inför uppskalning, säger Jörgen Olofsson, Development Manager Transport, Stora Enso Forest Sweden. 

– Detta projekt visar att batterielektriska lastbilar kan ha en betydande logistikkapacitet och samtidigt minimera klimatpåverkan. Dessutom finns det ett bra logistikflöde, med ett strategiskt laddningsnätverk precis utanför Skoghall Bruk, vilket möjliggör transporter både för råvara och färdiga produkter, säger Lars Reinoldsson, senior rådgivare, LBC Frakt. 

Ellastbilen, ett HCT-fordon (High Capacity Transport) på 94 ton, är en del i utvecklingen av tyngre och längre elektrifierade transporter. Scania har sedan tidigare serietillverkning av ellastbilar för tågvikter på 64 och 74 ton. Den nya lastbilen har en elektrisk drivlina på 450 kW, en batterikapacitet på 624 kWh och laddas med en effekt på 375 kW. 

– Ellastbilen utvärderas av Scanias forsknings- och innovationsenhet i samverkan med vårt Pilot Partner-program, vilket innebär att Scania i nära samarbete med LBC Frakt och Stora Enso utmanar möjligheterna för Scanias elektriska fordon. Enligt vår kännedom är detta den tyngsta transporten med ellastbil på allmän väg i Europa och kanske till och med i världen, säger Ulf Ceder, Senior Research Leader, Scania.