EU vill sänka minimiåldern för bussförare till 21 år

EU öppnar dörren för unga bussförare Foto: Transportföretagen
EU öppnar dörren för unga bussförare Foto: Transportföretagen

Ett nytt preliminärt avtal inom EU föreslår att minimiåldern för att köra buss ska sänkas från 24 till 21 år. Syftet är att underlätta rekryteringen av förare i en bransch som länge haft svårigheter att hitta personal.

Förslag om nytt körkortsdirektiv

Efter trepartsförhandlingar har ett preliminärt avtal nåtts om en förändring i EU:s körkortsdirektiv. Förslaget innebär att personer från 21 års ålder med fullständig utbildning ska kunna köra bussar och turistbussar.

– Att man lägger fram ett slutförslag till nytt körkortsdirektiv för beslut i EU-parlamentet och rådet, som innebär att körkortsåldern för bussförare sänks till 21 år, är en seger för den europeiska bussbranschen. I flera år har det pågått en dialog med Europas politiker och beslutsfattare om nödvändigheten att sänka körkortsåldern för bussförare så att branschen kan bli attraktiv också för yngre förare som ska välja yrkesinriktning. Det är därför ett mycket välkommet förslag, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

Fortsatt begränsning under 21 år

För förare under 21 år kvarstår dock en begränsning. De får endast köra linjelagd trafik där linjens längd understiger 50 kilometer.

Att behålla regeln om att yngre förare inte får köra annat än linjelagd trafik där linjens längd understiger 50 kilometer, är dumt. Många bussföretag bedriver olika sorters trafik, både linjelagd och turisttrafik, och kan förarna inte köra all trafik blir de svårare att schemalägga. Den frågan finns dock i ett annat EU-direktiv, så den kan komma att hanteras där i en snar framtid. I beslutet kring EU:s körkortsdirektiv finns också andra välkomna förändringar avseende möjligheten att köra exempelvis elektrifierade specialfordon för till exempel färdtjänst med B-körkort, något som branschen efterfrågat då batterierna lett till att dessa fordon blivit tyngre och viktbegränsningarna inneburit att de förare som kör denna trafik idag plötsligt riskerat att inte få fortsätta, kommenterar Anna Grönlund, Branschchef på Sveriges Bussföretag. 

Ändringar även för specialfordon

Det föreslagna körkortsdirektivet innehåller även andra förändringar, bland annat rörande möjligheten att köra tyngre, elektrifierade specialfordon med B-körkort. Enligt branschföreträdare är detta en nödvändig anpassning efter att batteridrivna fordon blivit tyngre än tidigare.

Källa: Transportföretagen