Dacia lanserar ny gas- och bensindriven SUV med över 140 mils räckvidd

Bigster ECO-G 140 släpper ut mellan 106 och 124 gram koldioxid per kilometer. Foto: DACIA
Bigster ECO-G 140 släpper ut mellan 106 och 124 gram koldioxid per kilometer. Foto: DACIA

I takt med att diskussionen om förbränningsmotorers framtid intensifieras, presenterar Dacia en lösning som sticker ut – ett nytt SUV-alternativ med låg förbrukning och en räckvidd som överträffar de flesta andra modeller på marknaden. Med över 1400 kilometer utan att behöva stanna vid pumpen blir Dacia Bigster ett alternativ även för längre resor genom Europa.

Bensintank kombineras med gasol

Det som gör detta möjligt är en så kallad bivalent drivlina – en kombination av bensinmotor och gasoldrift. Bigster ECO-G 140 har två separata tankar, en för bensin och en för LPG (Liquefied Petroleum Gas), även kallad gasol eller motorgas. Bilen växlar automatiskt mellan de två bränslena beroende på körsituation och förbrukning, vilket ger maximal effektivitet utan att föraren behöver agera.

Viktigt att inte blanda ihop med fordonsgas

Det är viktigt att poängtera att LPG inte ska förväxlas med fordonsgas, som i Sverige vanligen avser metanbaserad naturgas eller biogas. LPG består av propan och butan och är en helt annan typ av bränsle än metanbaserad fordonsgas.

Ekonomisk fördel i vardagen

För förare som pendlar långt eller kör mycket i tjänsten kan den här lösningen innebära betydande besparingar. Enligt Dacia kan bränslekostnaderna minska med upp till trettio procent jämfört med traditionella bensinbilar. Den kombinerade räckvidden på omkring 1400 kilometer gör också att bilen lämpar sig väl för längre resor utan täta tankstopp – exempelvis från München till södra Italien.

Fokus på funktion – utan onödiga tillval

Dacia fortsätter på den inslagna vägen med fokus på praktiska och prisvärda bilar, utan onödiga tekniska tillägg. Bigster är konstruerad med samma filosofi som märkets tidigare modeller – det ska vara funktionellt, enkelt och tillgängligt för en bredare målgrupp.

Lägre utsläpp jämfört med andra SUV:ar

Även klimatpåverkan har beaktats. Enligt tillverkaren släpper Bigster ECO-G 140 ut mellan 106 och 124 gram koldioxid per kilometer, vilket är lägre än för många andra bensindrivna SUV:ar i samma storlek. Det gör att modellen även bidrar till att minska den genomsnittliga utsläppsnivån för hela Renault-koncernen.

En övergångslösning i väntan på elbilens genombrott

Med elbilar som fortfarande brottas med begränsad räckvidd och långa laddtider, erbjuder Dacias gas- och bensindrivna lösning ett alternativ för den som inte är redo att gå över helt till el. Kombinationen av två bränslen, lång räckvidd och lägre kostnader gör Bigster till ett möjligt mellansteg i övergången mot mer hållbara transporter.

Källa: Merkur