Hallands Hamnar har etablerat en elektrifierad infrastruktur för maskinparken i containerterminalen i Halmstad och investerat i en ny eltruck. Satsningen är en viktig milstolpe i bolagets hållbarhetsstrategi med mål att minska klimatavtrycket genom att steg för steg elektrifiera hela maskinparken.
Den tidigare avsaknaden av elektrifierad infrastruktur har länge utgjort ett hinder för bolagets ambitioner. Tack vare ett nära samarbete med Bravida och Halmstads Energi och Miljö har Hallands Hamnar nu installerat en högspänningstransformatorstation och skapat laddkapacitet som säkerställer att hela maskinparken vid containerterminalen kan ställa om till eldrift. Idag drivs maskinparken med det fossilfria bränslet HVO.
- Genom den nya laddinfrastrukturen tar vi ett stort kliv mot vår vision att elektrifiera hela maskinparken vid terminalen. Denna investering är avgörande för att minska vårt klimatavtryck och skapa en mer hållbar hamnmiljö i Halmstad, säger Jimmy Eklöf, Teknisk chef på Hallands Hamnar.
Den nya infrastrukturen möjliggör detta och skapar en flexibel plattform för framtida investeringar i elektrifierade maskiner.
Den nya eltrucken är en så kallad Reachstacker som används för att hantera containers. Den kommer från tillverkaren Kalmar och är den andra i sitt slag i Sverige. Trucken är en kraftfull maskin som klarar samma tunga arbetsuppgifter som en konventionell dieseltruck, men utan utsläpp och med minskat buller.
- Våra medarbetare har varit delaktiga i urvalsprocessen för eltrucken, och deras insikter har varit ovärderliga. Deras engagemang säkerställer att vi får en maskin som passar våra arbetsbehov och stärker vår arbetsmiljö, tillägger Jimmy Eklöf.
Källa: Hallands Hamnar