Bergkvarabuss säkerhetskampanj prisades av Guldbältets jury

Förarcoach Åke Håkansson ger bussföraren René Alvarez en tablettask i kampanjen ”Bälte på, mobilen av”. Foto: Bergkvarabuss

Bergkvarabuss har tagit ställning för ökad säkerhet i trafiken genom sin kampanj "Bälte på, mobilen av." Syftet med kampanjen har varit att uppmuntra fler av sina bussförare att föregå med gott exempel genom att alltid använda säkerhetsbälte och att minska risken för att användning av mobiltelefon under körning förekommer.

Kampanjen fick ett varmt mottagande inom företaget och resulterade i en imponerande andraplats i tävlingen "Guldbältet," arrangerad av branschorganisationen Sveriges Bussföretag. Prisutdelningen ägde rum under Persontrafikmässan den 6 november 2024, en av de största mötesplatserna för den svenska bussbranschen.

Kampanjen "Bälte på, mobilen av" har rullats ut genom flera interna kanaler för att nå ut till samtliga medarbetare. Via företagets intranät och medarbetar-app och informationsskärmar på depåerna har budskapet spridits brett. Dessutom har företagets förarcoacher spelat en aktiv roll genom att kontrollera bältesanvändningen hos våra förare både på depåområden och ute i trafiken vid hållplatser.