Stor framgång för Storbritanniens första intercitytåg med batteridrift – förväntningarna överträffades

Inför järnvägens 200-årsjubileum arbetar Hitachi Rail tillsammans med Innovate UK och Birminghams universitet för att utveckla nästa generations batteriteknologi och säkerställa en rad lösningar som möter framtida kundbehov. Foto: Hitachi Rail

Angel Trains, som äger tågen, Hitachi Rail, tillverkaren, och TransPennine Express (TPE), operatören, firar en lyckad testperiod av Storbritanniens första intercitytåg med batteridrift i norra England. Sedan maj 2024 har ett TPE-tåg av modell 802, där en dieselmotor ersatts med ett batteri, testats på brittiska järnvägsnätet.

Den nya batteriteknologin på 700 kilowatt visade goda resultat och överträffade förväntningarna på flera områden:

  • Bränslebesparingar på 35–50 %, vilket översteg de tidigare förväntningarna på cirka 30 %.
  • Tåget kunde med endast batteridrift nå hastigheter över 75 km/h, vilket möjliggör utsläppsfria in- och utresor från stationer. Detta förbättrar luftkvaliteten och minskar bullernivåerna.
  • Tåget mötte alla tids- och prestandakrav, vilket gör att tidtabeller kan hållas.
  • Batteriet, som väger lika mycket som en dieselmotor och är placerat i samma underrede, innebär inga extra påfrestningar på spåren eller andra miljöeffekter för passagerarna.

Den lyckade testperioden visar att denna batteriteknologi fungerar bra och erbjuder en mer kostnadseffektiv, miljövänlig och pålitlig tågdrift.

I nuläget möjliggör batteriet en tystare och utsläppsfri drift in och ut från icke-elektrifierade stationer. Under testerna bytte tåget smidigt från batteridrift till dieselmotor efter cirka en mile, vilket upprätthöll både prestanda och tidtabell. Tekniken kan bidra till att minska buller och förbättra luftkvaliteten i stationsområden.

Förväntningarna på bränslebesparingar överträffades

Testerna visar att bränsleförbrukningen minskade med mellan 35 och 50 % när dieselmotorn ersattes med ett batteri. Genom olika inställningar och batteridrift i så kallat "eco-läge" har besparingarna kunnat maximeras, där besparingar på 50 % har uppnåtts i vissa fall. Med eco-läge kan batteriet driva tåget under en längre sträcka, särskilt under stationsuppehåll.

Vid en testresa kunde tåget köras 70 km på enbart batteri – tillräckligt för att klara tunnlar, broar och kortare icke-elektrifierade sträckor.

Blickar mot framtiden för batteridrivna tåg

Denna framgång visar att Hitachi Rail är redo för nästa steg med batteridrivna intercitytåg. Med data från testerna uppskattas att ett framtida batteridrivet tåg kan ha en räckvidd på 100–150 km, vilket gör att stora delar av icke-elektrifierade banor kan täckas utan behov av dyra elektrifieringsprojekt.

Hitachi Rail är ensam om att utveckla batteritåg i Storbritannien och har investerat 17 miljoner pund, motsvarande cirka 20,5 miljoner euro, i samarbeten som stärker den brittiska leverantörskedjan. Företaget har bland annat inlett ett partnerskap med Turntide Technologies i Sunderland.

Järnvägsminister Lord Hendy kommenterade:
– Tåg är redan det mest miljövänliga transportmedlet, och med denna teknik kan vi erbjuda ännu grönare och mer pålitliga resor för miljontals passagerare. Den här teknologin kommer att spela en avgörande roll för att omvandla och minska koldioxidutsläppen från järnvägen och samtidigt skapa möjligheter för kostnadseffektiv utbyggnad av nätet.

Ny teknik

Jim Brewin, chef för Storbritannien och Irland på Hitachi Rail, sade: – Vi kan vara stolta över att ha utvecklat batteriteknologi som under hela testperioden fungerade utan problem. Med vår globala expertis har Hitachi Rail tagit fram ny teknik som gör tågtrafiken ännu grönare. Med investeringar på 17 miljoner pund i ren teknik kan vi leverera både nya och uppgraderade batteridrivna intercitytåg, vilket inte bara främjar miljövänligare resor utan även stärker avancerad tillverkning i nordöstra Storbritannien.

Malcolm Brown, vd för Angel Trains, tillade: – Denna mångmiljonsatsning visar hur batteriteknologi kan gynna både äldre och nya tågsystem och skapa ett grönare transportsystem till fördel för resenärer och miljön. Vi är stolta över att ha stöttat jobb och leverantörskedjan i nordöstra Storbritannien och ser fram emot att fortsätta investera i teknologi och infrastruktur för en hållbar järnväg.

En exportmöjlighet för brittiska batterier

Genom att satsa på brittisk innovation och en lokal leverantörskedja stödjer Hitachi Rail den brittiska industristrategin och batterisektorns tillväxt. Företaget planerar att använda denna batteriteknologi även i tåg och andra fordon globalt, vilket skapar möjligheter för brittiska batterier att exporteras.

Källa: Lok-report