Kawasaki minskar storleken på ny vätgasdriven fraktfartyg efter låg efterfrågan

Illustration av det nya fartyget med vätgasdrift. Foto: Kawasaki Heavy Industries

Kawasaki Heavy Industries (KHI), företaget bakom världens första flytande fraktfartyg med vätgasdrift, Suiso Frontier, justerar nu sina planer för nästa generations fartyg. Den ursprungliga tankkapaciteten för det nya fartyget, avsedd att transportera vätgas mellan Australien och Japan, har reducerats med 75 % i det 1,6 miljarder dollar stora projektet på grund av lägre än väntad internationell efterfrågan på flytande vätgas.

Suiso Frontier, världens första fartyg för flytande vätgas, färdigställdes av Kawasaki Heavy Industries 2020 och genomförde sin första och hittills enda internationella fraktresa i början av 2022.

En pilot för vätgastransporter

Fartyget har en lagringstank med kapacitet för 1 250 kubikmeter, motsvarande 87,5 ton flytande vätgas, och utvecklades som ett första steg mot ett större fartyg tänkt att kunna frakta 160 000 kubikmeter, eller 11 000 ton vätgas.

Det japanska projektet fick ett statligt bidrag på 1,6 miljarder dollar i mars 2023, och trots att teknikutvecklingen för en större lastbehållare blev klar i juni 2023 har få nyheter hörts om projektets vidare framsteg. I slutet av februari 2024 återvände Suiso Frontier till Kobe i Japan efter att ha transporterat vätgas över 9 000 kilometer från Australien till Japan som en del av ett pilotprojekt, Hydrogen Energy Supply Chain Project (HESC). Målet var att visa att en internationell vätgaskedja är möjlig, med sikte på kommersialisering till början av 2030-talet.

Teknik i framkant för vätgasens framtid

Suiso Frontier byggdes med teknik från Kawasaki Heavy Industries, ett av de företag som grundade Hydrogen Council. Kawasakis ordförande, Yoshinori Kanehana, är en av rådsmedlemmarna och en ledande figur inom vätgasteknikens utveckling. Kawasaki inledde sina satsningar inom vätgassektorn redan 2010 och har tillsammans med sina partnerföretag utvecklat lösningar för hela vätgaskedjan – från produktion och lagring till transport och användning.

– För att bygga en fungerande vätgaskedja behöver vi alla led i processen, säger Motohiko Nishimura, verkställande direktör och biträdande chef för Kawasakis avdelning för vätgasstrategi. – Från förvätskning och lastning till lagringstankar och transport måste varje komponent fungera. Det som tidigare saknats i världen har varit ett fraktfartyg för flytande vätgas. Med Suiso Frontier har vi nu visat att vätgas kan transporteras på samma sätt som naturgas för storskalig användning.

Framtidsutsikter och marknadsanpassning

Trots det tekniska framsteget har efterfrågan på internationell transport av flytande vätgas visat sig vara lägre än väntat. Den ursprungliga planen för nästa generations fartyg omfattade fyra stora tankar med en kapacitet på 40 000 kubikmeter var, men storleken på fartygets tank kommer nu att reduceras med 75 %. Denna anpassning speglar de nuvarande marknadsförhållandena och ger Kawasaki möjlighet att fortsätta utveckla tekniken i en mindre skala innan en eventuell kommersialisering.

Suiso Frontiers första resa mellan Australien och Japan var ett samarbete mellan japanska och australiska företag, stödd av deras respektive regeringar. Projektet har bidragit till att bygga grunden för en framtida vätgaskedja som kan tillgodose behoven i både Asien och övriga världen, men den långsamma efterfrågeutvecklingen kan innebära utmaningar för storskaliga investeringar i nästa fas.

Kawasaki Heavy Industries och dess partner arbetar nu vidare för att anpassa projektet till de förutsättningar som råder idag.

Källa: Hydrogen Insight