I ett banbrytande samarbete har stålföretaget SSAB Europe och VR Transpoint, som ansvarar för finländska tågoperatören VR:s logistikverksamhet, satt igång ett projekt för att elektrifiera transporterna inom tung industri. Genom att investera i hel-elektriska lastbilar, som kommer att användas för SSAB Europes transporter, tar VR ett steg mot minskade utsläpp inom vägtransportsektorn.
De lastbilar som anskaffas hör till de största som regelbundet trafikerar vägarna i Finland på el, vilket markerar en milstolpe i strävan mot hållbar logistik. SSAB Europe bidrar i sin tur genom att investera i laddningsstationer för tunga fordon.
Elektriska trailerkombinationer
VR planerar att investera i två hel-elektriska trailerkombinationer som börjar sin kommersiella trafik i slutet av året, inriktade på stålleveranser i närheten av SSAB:s fabrik i Hämeenlinna. Dessa nya hel-elektriska lastbilar, eller "elektriska jättar", representerar den senaste tekniken och minskar även bullerstörningar, eftersom deras elektriska motorer inte genererar något ljud.
Målet: Elektrifiering av Tunga Transporter
- Att minska utsläppen är avgörande även för vägtransporter. Våra skräddarsydda logistiklösningar är en del av vår strategi för att ytterligare minska utsläppen från våra transporter. Genom att investera i ny, miljövänlig utrustning förbättrar vi transport- och energieffektiviteten samt minskar transportsektorns utsläpp, förklarar Tommi Välimäki, chef för väglogistik vid VR Transpoint.
SSAB Europe bygger laddningsstationer för tungt gods vid sin fabrik i Hämeenlinna. De nya elektriska lastbilarna kommer att användas för att transportera SSAB:s stålprodukter över avstånd på mer än 100 kilometer från Hämeenlinna-fabriken.
Nya avtal
- Detta projekt stöder vårt mål att avsevärt minska våra koldioxidutsläpp från våra egna verksamheter, beräknat till år 2030. Våra kunders mål inkluderar också att minska koldioxidutsläppen från deras verksamheter. Vi vill bidra till elektrifieringen av våra produkters transporter genom att erbjuda laddningsstationer, vilket fortfarande är sällsynt för tung trafik, säger Anders Ek, fabrikschef på SSAB i Tavastehus.
År 2023 tecknade företagen nya avtal om transport av råmaterial och produkter via järnväg och väg. Årligen handlar det om nästan två miljoner ton gods. Genom gemensamma insatser har de inte bara skapat effektiva transportkedjor utan också uppnått betydande utsläppsminskningar.
Six Hove-projektet
Tidigare har företagen i samarbete utvecklat bland annat Megajunget, den tyngsta inhemska godståget, samt "Mammutreken", en av de största trailerkombinationerna i reguljär trafik i Finland. Större volymtransporter har lett till ökad effektivitet, säkerhet och miljöfördelar.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom har beviljat stöd för VR:s och SSAB:s gemensamma projekt, som syftar till att möjliggöra utsläppsfria transporter inom tung industri. Insamlad data kommer att användas i Six Hove-projektet vid Tammerfors universitet och VTT, med målet att främja elektrifieringen av tung trafik.
Källa: VR