Ett integrerat paket av produkter, system och lösningar från teknologikoncernen Wärtsilä gör den nya Wasalines RoPax-färjan till ett av världens mest effektiva och miljövänliga fartyg. NLC Ferry trafikerar Wasaline-färjan mellan Vasa, Finland och Umeå, Sverige, och den nya färjan, försedd med toppmodern Wärtsilä-teknologi, är beräknad att levereras i maj 2021. Fartyget byggs av Rauma Marine Constructions i Finland. Beställningarna med Wärtsilä bokfördes i mars 2019.
En av fartygets enastående egenskaper kommer att vara dess hybridpropulsionslösning. Det här inkluderar fyra mycket effektiva Wärtsilä 31DF-flerbränslemotorer som kan drivas med flytande naturgas (LNG) och biogas. Dieselversionen av Wärtsilä 31-motorn har kommit med i Guinness World Records som världens effektivaste 4-takstdieselmotor. Wärtsilä kommer också leverera system för LNG-lagring, -försörjning och -kontroll, samt styrpropellrar, katalysatorer, styrsystem och integrerade el- och automationssystem. Det senare kommer att inkludera ett energi- och krafthanteringssystem för optimering av hybridlösningens användning.
Kombinationen av Wärtsilä 31DF-motorerna, hybridpropulsion och LNG samt BioLNG bränsle kommer göra den här färjan till en föregångare inom effektivitet och hållbarhet. Koldioxidutsläppen kommer till exempel att minska med över 50 procent sett till Wasalines nuvarande färja som trafikerar den här rutten.
– Färjeprojektet representerar det perfekta paketet av Wärtsiläs livscykellösningar med lägsta möjliga miljöinverkan. Dessutom är det en stark bekräftelse på Wärtsiläs Smart Marine-approach i vilken kommunikation och digitalisering används till att skapa effektivitet, lägre driftkostnader och bättre miljöprestanda. Att skapa tillsammans med partners och kunder är en annan viktig faktor i skapandet av ett bättre industriekosystem, och vi har jobbat i nära samarbete med NLC Ferry i över fem år för att utveckla denna toppmoderna färja, säger Henrik Wilhelms, försäljningsdirektör vid Wärtsilä Marine.
– Vi är extremt förväntansfulla inför vår nya färja. Den kommer verkligen att vara i världsklass med den nyaste och mest avancerade teknologin, och vi uppskattar det stöd vi fått från Wärtsilä. Vi känner till och tror på deras produkter. Som exempel drivs vårt nuvarande fartyg med en Wärtsilä 32-motor som redan samlat på sig otroliga 200 000 driftstimmar. Denna enastående tillförlitlighet är ett exempel på varför vi på nytt valt Wärtsilä, säger Peter Ståhlberg, verkställande direktör på Wasaline.
– Skeppsbygge i Rauma har en historia som går tillbaka över 600 år. Under den tiden har alla slags fartyg levererats, men aldrig har man levererat ett fartyg som är lika tekniskt avancerat som den här Wasaline-färjan. Effektivitetsnivån är mycket hög och hybridteknologin som används resulterar i minimala avgasutsläpp. Vi introducerade de första Wärtsilä 31-motorerna i vårt första nybygge MS Hammershus och därför är det spännande att kunna installera även de första LNG-drivna Wärtsilä 31-motorerna i vårt nästa nybygge. Vi är stolta över att få bygga det här fartyget, säger Jyrki Heinimaa, verkställande direktör för Rauma Marine Constructions.
Wärtsiläs utrustningsleverans utvidgas med ett 10-årigt serviceavtal, samt ett avtal som tillåter Wärtsilä använda fartyget som en R&D-testplattform och för att demonstrera teknologi. Det här gör det möjligt för företaget att ytterligare validera sin nyaste och mest innovativa teknologi i linje med företagets smarta marin filosofi.
Den nya färjan rymmer 800 passagerare och kommer att ha 1500 filmeter för lastbilar och passagerarfordon.