Just nu testas konceptmaskinen OnTrack i Sverige. De första testerna har visat att maskinen kombinerar lågt marktryck och låga vibrationsnivåer, med utmärkta terrängegenskaper. Projektet är en del av Horizon 2020 där forskningsinstitut i fem stora skogsländer har gått samman med skogsmaskintillverkaren Ponsse Plc och bandfordonstillverkaren Prinoth. Målet är att bygga en konkurrenskraftig skotare som är skonsam både mot marken och föraren genom att utnyttja beprövad teknik från två olika branscher.
- Det här är en konceptmaskin för att testa nya tekniska lösningar och ett första steg på vägen mot en framtida skonsam skotare med band, säger forskaren Rolf Björheden vid Skogforsk, som nu genomför de första grundläggande tekniska testerna.
Skogsavverkning kräver många och tunga transporter av virke från skogen till närmaste bilväg. Risken för markskador och jordkompaktering är stor. För att minska den risken har känsliga marker traditionellt avverkats på frusen mark. Men det har blivit allt svårare på grund av mildare vintrar och högre miljökrav. Skogsbruket behöver därför hitta nya lösningar.
De första försöken med maskinen som nu utförs av Skogforsk och Konstholmen AB ska nu ge viktig kunskap inför det fortsatta utvecklingsarbetet. Om OnTrack-konceptet kan utvecklas till en konkurrenskraftig maskin, kan det sätta en ny standard för skogsmaskiner.
- Kunderna i skogsbruket ställer hårda krav. Även om många problem återstår att lösa, så känner jag mig övertygad om den här kombinationen av en kommersiell skotare med beprövade gummiband är ett sätt att förkorta vägen till en färdig ny maskintyp, säger Kalle Einola, utvecklingschef på finska maskintillverkaren Ponsse.
- På Prinoth är vi stolta över att kunna vara med och utveckla ny teknik för den framväxande bioekonomin. Kostnadseffektiv avverkning med liten påverkan i känsliga områden är ett viktigt bidrag, säger Alessandro Ferrari, vice Sales VD på Prinoths Band Utility Vehicles’ division.
Efter de första testerna i Sverige kommer skotaren OnTrack att fortsätta testas under olika förutsättningar i Finland, Norge, Lettland och Tyskland. Maskinen kommer att testas av Metsäteho vid avverkning på torvmarker i Finland. Dragtester och körning i brant terräng ska studeras av Nibio och Owren SA i Norge. I Lettland kommer SILAVA att genomföra tester på känsliga mineraljordar, medan KWF i Tyskland ska testa konceptet på känsliga bruna jordar.
Projektet startade i september 2016 och ska fortsätta i två år.