Svensk e-handel dubbleras var femte år, och utvecklingen beräknas fortsätta. I ett uppdrag för Huddinge kommun har Sweco tagit fram rekommendationer som visar hur kommuner kan planera för att hantera e-handelsutvecklingen. En rekommendation är att bygga särskilda hubbar för e-handel som gör distributionen till slutkonsumenten effektiv.
Allt fler kommuner uppmärksammar e-handelns framväxt, men få vet hur den kommer att påverka stadsplaneringen. En av slutsatserna i Swecos rapport ”E-handelns konsekvenser på Huddinge kommuns samhällsplanering” är att växande kommuner inte behöver planera för butikslokaler i samma omfattning som tidigare. I stället kan kommuner behöva planera in nya funktioner, bland annat särskilda hubbar för e-handel. Hubbarna ligger storleksmässigt mellan dagens ombud och större handelsterminaler.
– Poängen med hubbar är att korta avståndet för det sista transportledet fram till slutkunden, den så kallade last mile, som anses vara den dyraste, minst effektiva och mest förorenade delen i e-handelskedjan. Dessutom åstadkommer en hubb snabbare leveranser och möjligheter till samfraktning. På det sättet tar kommuner större roll i logistikfrågorna där en av de viktigaste aspekterna är att utnyttja befintlig infrastruktur resurseffektivt, säger Henrik Karlsson, trafikplanerare och rapportförfattare, Sweco.