Kuehne+Nagel tecknar ett långsiktigt charteravtal med Atlas Air Inc., ett dotterbolag till Atlas Air Worldwide Holdings för att driva två Boeing 747-8F fraktflyg. Dessa är de allra sista Boeing 747 som någonsin kommer att tillverkas.
Som svar på den ansträngda kapaciteten på marknaden kommer Kuehne+Nagel att chartra de två nytillverkade B747-8F-flygplanen och dess fulla kapacitet med start Q3-Q4 2022. Flygplanen kommer att stödja Kuehne+Nagel’s kunder på volatila marknader, så som transporter över stilla havet. Boeing 747-8F ger 20 procent högre nyttolast och 16 procent lägre bränsleförbrukning än den mycket kapabla 747-400F.
Yngve Ruud, styrelseledamot för Kuehne+Nagel och ytterst ansvarig för företagets flygfrakt, kommenterar:
”Som marknadsledare inom flygfrakt utökar Kuehne+Nagel sitt dedikerade charternätverk för att kunna erbjuda kunder lösningar för långsiktig planering och service av högsta kvalitet. Vi är stolta över att samarbeta med Atlas Air och att nu inkludera dessa två nya Boeing 747-8F i vårt redan omfattande globala kapacitetserbjudande.”
Med världens största flotta av 747-flygplan beställde Atlas Air de sista 747-planen för att dra nytta av en stark efterfrågan och för att skapa värde för sina kunder, samtidigt bidrar företaget till sina miljömål genom att minska buller, utsläpp och resursförbrukning.
– Vi är glada över att kunna utöka vårt samarbete med Kuehne+Nagel genom att tillhandahålla dedikerad kapacitet för deras växande globala flygfraktsnätverk”, säger Atlas Air Worldwide’s VD John W. Dietrich.
– Boeing 747-8F fyller en otroligt viktig roll inom global flygfrakt, med avancerad teknik som möjliggör lägre bränsleförbrukning, högre kapacitet och att gods kan lastas via flygplanets nos. Vi ser fram emot at ta emot dessa två 747:or och flyga dem åt Kuehne+Nagel för att stödja deras nätverk i många år framöver.