Snabbare utbyggnad av elnätet och fler modeller från lastbilstillverkarna. Två hinder att överbrygga för att klara av elektrifieringen tunga transporter. Samtidigt visar prognoser från Powercircle att mer hälften av alla tunga lastbilar som säljs 2030 kommer att vara eldrivna.
Huvudfrågan under seminariepunkten på Elmia Lastbil ”Framtidens elektrifierade transportsystem – hur kommer vi dit?” Och för att komma dit då är det främst två hinder som måste överbryggas. Det menade David Mowitz, expert e-mobility hos intresseorganisationen Powercircle, som var en av deltagarna under seminariet.
– Först och främst måste ledtiderna och kostnaderna för att få fram effekt i rätt tid på rätt plats på elnätet minska. Sedan behöver vi få ut fler fordon – det behövs fler modeller och en volym som kan möta efterfrågan, säger han.
Elnätet och laddinfrastrukturen är ett stort hinder för elektrifieringen. I Sverige har vi mycket energi men samtidigt en begränsad tillgång till effekt. Men det finns lösningar och David Mowitz lyfte möjligheten till smart laddning som nyttjar effekten när den är som bäst.
– Vi har lite drygt 140 tunga ellastbilar på vägarna i dag vilket kan tyckas vara få, men då får man tänka att det förra året bara var 30. Utvecklingen går snabbt och globalt kommer det ut allt fler modeller, säger han.
Ja, enligt de prognoser som Powercircle har tagit fram kommer mer än varannan tung lastbil som säljs 2030 att vara elektrifierad.
– Vi tror att 60 procent av nybilsförsäljningen av tunga lastbilar 2030 kommer att vara ellastbilar. I dag har vi ungefär 84 000 lastbilar på våra vägar och vi beräknar att 16 000 av dem kommer att vara elektrifierade 2030, säger David Mowitz och fortsätter:
– På sikt kommer vi klara av att elektrifiera och vi är positiva med tanke på de tekniska lösningar som finns i dag. Det som behövs nu är att fler aktörer involveras för att få ihop affärsmodellerna.