Brings fordonsflotta elektrifieras med hjälp av CTEK

Foto: Cloudberry

Post- och logistikföretaget Bring befinner sig just nu på en spännande elektrifieringsresa tillsammans med Eways. Man har som målsättning att elektrifiera hela sin fordonsflotta, som består av både mindre distributionsbilar och “long haul-fordon” för fjärrtransporter. För att få till en driftsäker laddlösning har man använt sig av produkter från CTEK.

Företaget initierade sin elektrifieringsresa med hemleveranser, det vill säga transporter som går från de lokala terminalerna och ut till slutkunden. Den delen hanteras till stor del med mindre lastfordon upp till 3,5 ton som oftast ägs av lokala åkare. 

– Fordonen lastas och utgår tidigt på morgonen och då skall de vara fulladdade. Bring hade därför ett behov av många laddplatser på terminalerna där bilarna kunde laddas med låg effekt under hela natten, förklarar Göran Fermbäck som arbetar som kundansvarig på Eways. 

Eways har kunnat erbjuda installationer som är anpassade till de krav och förutsättningar som gäller på företagets olika terminaler. Bland annat har man installerat lätthanterlig laddning av bilar vid lastkajer. 

– Vi har kunnat erbjuda innovativa lösningar anpassade till förutsättningarna på olika ställen. CTEK:s laddare har erbjudit en driftsäker laddlösning som levt upp till de krav som verksamheten kräver.

Snabbladdning
Vissa bilar kör två rundor per dag och kräver då en snabbare laddning mitt på dagen under omlastningen. Från sommaren kör man även så kallade “long haul-fordon” mellan terminalerna. 

– Dessa kräver DC-laddning med effekter över 150 kW för att hålla nere laddtiderna och inte inkräkta för mycket på körtiderna. Vi har installerat ett antal DC-laddare på olika terminaler för detta ändamål, säger Göran Fermbäck.

I skrivande stund rör det sig om sextio AC-laddplatser, fördelat som trettio för laddning över natten och trettio för laddning vid lastkaj. Laddeffekten ligger på 22 kW på varje uttag vilket innebär 44 kW totalt per laddstolpe.

– Vi har även installerat tolv laddplatser för DC-laddning. Totalt driftar vi cirka 110 laddplatser för Brings räkning på olika orter.

Lastbalansering med Nanogrid
Installationerna har skett på flera olika anläggningar med olika komplexitet. 

– I Västberga i Stockholm har vi förutom själva laddarna installerat ett nytt eldistributionsnät från ett nytt abonnemang. Installationen av laddplatserna har gått smidigt med hjälp av vår partner Zälls el, berättar Göran Fermbäck.

Samtliga laddare ingår i olika kluster av lastbalanseringssystem genom CTEK:s system Nanogrid. Lastbalansering är en förutsättning för att kunna hantera laddinfrastruktur av den här digniteten. 

– I Västberga har vi dessutom byggt ett system där CTEK-laddarna ”samarbetar” med DC-laddarna för att hantera det samlade effektbehovet och anpassa det till den tillgängliga effekten i området. Detta görs i samarbete med Ellevio. Att Bring löpande beställer nya installationer får ses som ett kvitto på att de är nöjda med det vi levererat!