Världens första eldrivna TMA-bil skyddar trafikanter och arbetare vid vägarbeten

Stockholm Vatten och Avfall satsar på fler eldrivna fordon. Foto: Stockholm Vatten och Avfall

Stockholm Vatten och Avfall är först i världen med en elektrisk TMA-bil. Ett fordon som är till för att skydda arbetare och trafikanter vid vägarbeten. I slutet av maj sattes dessutom Stockholms första eldrivna sopbil i drift, med uppgiften att hämta restavfall på Kungsholmen.

– Vi vill arbeta för att vara det goda exemplet och visa andra att omställningen mot fossilfri fordonsdrift är möjligt. Ett exempel på det har varit att utveckla den här specialbyggda TMA-bilen tillsammans med leverantörerna, säger Krister Sörling, enhetschef, Drift och underhåll, Stockholm Vatten och Avfall.

Specialbyggd för syftet

TMA-bilen används framför allt vid vägarbeten och utgör ett påkörningsskydd för att skydda arbetare och trafikanter. Tillsammans med Scania och Vicky Teknik har bolaget tagit fram den eldrivna TMA-bilen. Med hjälp av solceller på taket drivs lamporna som visar körriktningen för trafikanterna.

TMA-bilen är speciellt utvecklad för Stockholm Vatten och Avfalls arbeten. Den är kortare än traditionella TMA-bilar för att lätt kunna komma fram på smågator och även vända smidigt. Den används vid korta stopp för arbeten på kort varsel, som t.ex. för att sätta på och av vattnet i ett område, spola avloppssystem eller sätta tillbaka avloppslock som har lossnat. I och med den tysta motorn förbättras arbetsmiljön för dem som gör jobbet i närheten av bilen.

Klimatutsläpp från fordonen minskar

Koldioxidutsläppen från bolagets 163 fordon minskade med drygt 40 procent mellan 2020 och 2022. Fordonsparken omfattar personbilar, lätta- samt tunga lastbilar, vilka körs på förnybara drivmedel så som el, biogas och HVO100. Dessa drivmedel uppgick till drygt 96 procent av den totala förbrukningen av drivmedel under föregående år. Totalt släppte bolaget ut 160 ton koldioxid från dessa fordon under 2022 (GHG Scope 1), vilket är en minskning med 40 ton från 2021.

Ytterligare utsläpp om 45 ton koldioxid uppkommer från återvinningscentralernas arbetsfordon. Dessa utsläpp har minskat med närmare 90 procent de senaste två åren till slutet av 2022.