E-handeln laddar upp för en intensiv period

E-handeln har gått svagt under en tid men nu stiger framtidsförväntningarna. Foto: cardmapr/unsplash

Svensk Handels Handelsbarometern för oktober visar att branschens framtidsförväntningar stiger något inför att de viktiga handelshögtiderna Black Week och julhandeln står för dörren. Läget är däremot alltjämt ansträngt, och för en del handlare blir årets sista månader avgörande.

E-handeln står för den största ökningen i månadens Handelsbarometer, där en ökning med 2,9 enheter gav ett indikatorvärde på 87,3. Ökningen berodde till stor del på att förväntningarna på framtida försäljning ökade markant, vilket sannolikt påverkas av de stundande handelshögtiderna som tidigare nämnts.

– E-handeln laddar upp för en intensiv period. Vår prognos 2022 var att försäljningen under Black Week skulle ligga runt åtta miljarder kronor, och nästan varannan person uppgav att de antagligen skulle inhandla en vara under veckan. E-handeln har gått svagt under en tid, och då spelar dessa handelshögtider än allt viktigare roll för många handelsföretag, säger Sofia Larsen.

Källa: Svensk Handel