Airbus satsar på lågemissionsskepp med vindstödd framdrift

I framtiden vill Airbus använda fartyg från rederiet Louis Dreyfus Armateurs, som drivs med vindkraft. Bild: Airbus

Från och med 2026 planerar Airbus att använda lågemissionsskepp med vindstödd framdrift för att transportera flygplansdelar mellan sina produktionsanläggningar i Europa och USA.

Airbus kommer att ersätta sin nuvarande flotta av chartrade skepp som transporterar flygplansdelar mellan Europa och USA med tre moderna lågemissionsskepp med vindstödd framdrift. Airbus har gett Louis Dreyfus Armateurs rederi uppdraget att bygga, äga och driva dessa högeffektiva skepp som förväntas vara i drift från 2026, meddelade företaget nyligen på sin webbplats.

Airbus förväntar sig att den nya flottan kommer att minska de årliga genomsnittliga transatlantiska koldioxidutsläppen från 68 000 ton till 33 000 ton fram till 2030. Detta är en del av företagets åtagande att minska sina totala industriella utsläpp med upp till 63 procent fram till slutet av detta årtionde jämfört med basåret 2015, och att följa Parisavtalets 1,5-gradersmål.

Viktigt steg

- Förnyelsen av vår skeppsflotta är ett viktigt steg för att minska vår miljöpåverkan, säger Nicolas Chrétien, Head of Sustainability & Environment på Airbus.

- De senaste generationens skepp som föreslås av Louis Dreyfus Armateurs är mer bränsleeffektiva än sina föregångare, tack vare användningen av moderna teknologier som vindstödd framdrift. Detta visar vår beslutsamhet att vara en pionjär inom dekarbonisering av vår sektor genom att vara innovativa inte bara inom luftfarten, utan inom alla våra industriområden.

Airbus kommer gradvis att förnya sin flotta av chartrade skepp som transporterar flygplansdelar över Atlanten mellan Saint-Nazaire, Frankrike, och sin slutmonteringslinje för smalromsplan i Mobile, Alabama.

Skapar lyftkraft

De nya skeppen kommer att drivas av sex Flettner-rotorer - stora roterande cylindrar som skapar lyftkraft och driver skeppet framåt med hjälp av vinden - och två dual-fuel-motorer som kan drivas med skeppsdiesel och E-metanol. Dessutom kommer en ruttplaneringsprogramvara att optimera skeppens väg över Atlanten för att maximera vinddriften och minska motståndet som orsakas av ogynnsamma sjöförhållanden.

Flottförnyelsen stöder också Airbus mål att öka produktiviteten för A320-familjen till 75 flygplan per månad fram till 2026. Varje nytt transatlantiskt skepp ska kunna transportera cirka sjuttio 40-fots containrar och sex byggmoduler för smalromsplan - vingar, skrov, motorbalkar, höjd- och sidoroder - jämfört med tre till fyra byggmoduler på de nuvarande fraktskeppen.

Källa: Airbus