Minskad försäljning men ökat antal skickade paket inom E-handeln

Ett förändrat konsumentbeteende där allt fler väljer att handla på nätet. Foto: antony trivet/unsplash

E-handelspaket som skickas till konsumenter fortsätter att öka, med en total ökning på 9,2 procent under årets tredje kvartal. Detta händer trots en minskning i försäljningen inom e-handeln, enligt uppgifter från Transportföretagens Paketindex för tredje kvartalet.

Under det tredje kvartalet levererades 45 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige, vilket innebar en ökning med 9,2 procent jämfört med samma period året innan. Sammantaget har paketvolymerna för hela året ökat med 7,1 procent.

– Vi ser en fortsatt trend där konsumenter väljer att köpa fler men billigare varor. Detta i spåren av att många svenskar har en ansträngd ekonomi. Nu närmar vi oss flera stora högtider och vi vet därmed att transporterna kommer fortsätta öka, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Färre returer under tredje kvartalet Det senaste året har e-handelns returer uppmärksammats. Under tredje kvartalet minskade antalet returer med 9,1 procent i jämförelse med föregående år. Totalt returnerades cirka 5 miljoner e-handelspaket, vilket är det lägst uppmätta antalet returer sedan 2021. Returgraden ligger däremot konstant på runt 11 - 12 procent.

– Vi ser ett förändrat konsumentbeteende där allt fler väljer att handla på nätet. Returer är en naturlig del av handeln, men vi ser positivt på att returerna ser ut att bli färre under 2023. Här är en delförklaring att flera e-handlare har börjat ta betalt för dessa, säger Tina Thorsell i en avslutande kommentar.