Ökad risk för bedrägerier när högsäsongen för e-handeln drar igång

PostNord uppmanar e-handlande konsumenter att vara extra vaksamma. Foto: Arkivbild

PostNord varnar för ökad bedrägeririsk när julhandelns e-handelsboom inleds. Falska leveransmeddelanden från påstådda logistikföretag sprids via sms och e-post. Företaget uppmanar e-handlare att vara vaksamma och använda deras officiella app för säker paketuppföljning. Säkerhetschefen, Alexis Larsson, betonar vikten av att vara informerad och skeptisk mot okända länkar för att skydda sig mot bedrägerier i den växande e-handelsmarknaden i Sverige och Europa.

– E-handel ska vara enkel och säker. Men med den bekvämlighet som e-handel erbjuder, följer också vissa risker. Bedragare använder falska länkar och meddelanden för att lura konsumenter. Det är därför viktigt att vara vaksam och skeptisk mot okända länkar. Vid den minsta tveksamhet, bör man verifiera avsändaren genom att kontakta företagets kundservice, Alexis Larsson, säkerhetschef på PostNord.

PostNords tips och råd för hur du kan skydda dig och undvika att bli lurad av bedragare:

  • Var vaksam med mejl och sms som verkar komma från PostNord. Företaget skickar vanligtvis inte meddelanden med länkar till betalsidor. Det enda undantaget är när du tar emot försändelser utifrån EU som kan kräva betalning av moms och tull, varvid länkarna pekar till postnord.com eller postnord.se.
  • Använd PostNords app för att säkert se alla meddelanden direkt från oss, vilket eliminerar risken för bedrägerier via oauktoriserade meddelanden.
  • Innan du klickar på en länk, kontrollera alltid noggrant dess destination. Om du är det minsta osäker på ett meddelandes äkthet, kontakta Kundservice för bekräftelse.
  • Undvik att klicka på länkar i meddelanden om du är osäker på vart de leder och öppna inga bilagor.
  • Svara inte på meddelanden som du misstänker är bluffar. Om du inte väntar på något paket från utlandet och får ett misstänkt meddelande, är det troligtvis en bluff.
  • Var kritisk till det du ser: granska logotypen, stavfel, konstiga formuleringar och avsändarens e-postadress för att bedöma meddelandets legitimitet.
  • Om ett erbjudande verkar för bra för att vara sant, som att få elektronik helt gratis, är det sannolikt en bluff.
  • Ge aldrig ut personliga uppgifter såsom lösenord, kortnummer eller BankID-uppgifter.
  • Om du tror att du har blivit utsatt för bedrägeri, agera direkt. Spärra ditt bankkort, byt lösenord och kontakta polisen utan dröjsmål.

Tecken på att en webbshop kan vara oseriös:

  • Produktnamn har märkliga eller felaktiga översättningar.
  • Priserna är ovanligt låga jämfört med marknadsvärdet.
  • Det finns ingen svensk kontaktinformation tillgänglig, såsom adress eller telefonnummer.

Källa: Postnord