Amazon introducerar nytt förpackningsprogram

Sedan 2015 har Amazon minskat vikten på leveransförpackningar per försändels. Foto: anirudh/unsplash

Amazon.se lanserar ett nytt förpackningsprogram som innebär att produkter nu levereras i tillverkarens originalförpackning med adressetiketten direkt på lådan. Detta initiativ minskar onödigt emballage och har potential att reducera leveransutsläppen per förpackning. Kunder behöver inte längre hantera en extra Amazon-kartong eller papperspåse.

Det amerikanska e-handelsföretaget inleder denna praxis i Sverige och uppmuntrar säljpartners att använda återvinningsbara och lättöppnade förpackningar. Vid leverans läggs endast en adressetikett till för att ytterligare minska materialanvändningen.

Sedan 2015 har e-handelsföretaget minskat vikten på leveransförpackningar med i genomsnitt 41 procent per försändelse och undvikit över 2 miljoner ton förpackningsmaterial globalt.

Gulfem Toygar, Sverigechef för e-handelsföretaget, framhäver att kunder på Amazon.se efterfrågar snabba och säkra leveranser med minimalt emballage. Förpackningsprogrammet i Sverige syftar till att eliminera onödigt emballage och lägga till extra papperspåsar eller kartonger endast när det är absolut nödvändigt för att skydda produkten. Tusentals produkter, inklusive kökstillbehör, sportutrustning och kontorsmaterial, har valts ut till programmet och har genomgått rigorösa falltester för att garantera säker leverans i originalförpackningen.

Företaget samarbetar också med ledande varumärken för att utveckla och testa förpackningar för deras produkter för att möjliggöra leverans utan extra förpackningar. Vid behov använder e-handelsföretaget maskininlärning för att hjälpa kunder att välja förpackningsalternativ som skyddar produkterna med minimalt material ända till dörren.