Bussboom: Markant ökning av bussregistreringar i Italien 2023

Bland de totala registreringarna av bussar över 8 ton dominerade Iveco Bus med 44 procent marknadsandel. Arkivfoto

Italiens bussmarknad såg en markant ökning under 2023. Efter att ha registrerat 2 351 bussar under 2022, rapporterade ANFIA en ökning till 4 043 registreringar av bussar över 8 ton under 2023. För att hitta ett liknande antal måste vi gå tillbaka till 2024. Jämfört med 2022 är ökningen imponerande: +72 procent.

Under 2023 registrerades 366 elbussar, mer än en fördubbling jämfört med 2022, då 108 elektriska bussar registrerades (+238 procent). 26 procent av stadens bussar som registrerades under året var eldrivna.

Ökade volymer

Solaris ledde marknaden med 115 registrerade elbussar (plus några 46 trådbussar), följt av BYD med 87 fordon och Karsan på tredje plats med 43, tätt följd av Rampini med 41 enheter. Därefter kom 22 Iveco Bus E-Way, 19 Yutong E12 och 14 BMC.

Bland de totala registreringarna av bussar över 8 ton dominerade Iveco Bus med 44 procent marknadsandel. Daimler Buses presterade också väl, med en sammanlagd siffra för Mercedes-Benz och Setra (tidigare Kassbohrer) på 927 enheter. MAN tog tredjeplatsen på podiet. Scania och Otokar presterade också bra, medan Industria Italiana Autobus, Solaris, Van Hool och Yutong förlorade marknadsandelar men ökade ändå sina volymer i de flesta fall.

Uppe i 525 bussar

Medan antalet intercitybussar var 2 144, var registreringarna av klass I-fordon 1 374, varav en fjärdedel var eldrivna. Slutligen är också turistbussarna på uppgång igen (från 359 till 525, inklusive 19 skolbussar), även om de fortfarande ligger långt ifrån de höjder de tidigare nått. Efter att ha nått sin lägsta siffra sedan 1993 förra året med endast 359 bussar, är de nu uppe i 525 (inklusive 19 skolbussar).

Källa: Sustainable Bus