Aldi, IKEA, Tesla & Co: Handelsstörningar i Röda havet skakar om globala leveranskedjor

Containerfartyg. Bild: Arkivbild

Anfall av Huthi-rebeller mot handelsskepp i Röda havet har skapat oro i den globala ekonomin, inklusive påverkan på tyska företag. Denna handelsled är avgörande då den förbinder Röda havet med Medelhavet via Suezkanalen, vilket sparar tusentals kilometer omväg runt Afrika.

De kontinuerliga attackerna av jemenitiska Huthi-rebeller har tvingat rederier att navigera omvägen runt Kap det Goda Hoppet i Sydafrika. Dessa attacker är en del av Huthis stöd till den palestinska islamistgruppen Hamas i deras konflikt mot Israel.

Markant minskning av containertrafik

Omledningen av skeppen innebär längre transporttider för varor mellan Asien och Europa, med upp till 20 extra dagar, jämfört med de vanliga 12 timmarna det tar att passera Suezkanalen. Detta har lett till en markant minskning av containertrafiken i området, enligt uppgifter från Kieler Institut für Weltwirtschaft (IfW). I december var volymen endast 200 000 container per dag, jämfört med nästan 500 000 i november.

Följder av dessa händelser inkluderar ökade fraktkostnader och längre transporttider. Den tyska industrin och handelskammaren (DIHK) varnar för effekter på den internationella sjöhandeln, med synliga påverkningar på produktionen hos tyska företag.

Brist på vissa produkter

Specifikt påverkas den amerikanska biltillverkaren Tesla, som meddelade att produktionen i deras anläggning i tyska Grünheide, Brandenburg, kommer att pausas i två veckor på grund av dessa attacker. Produktionen är planerad att återupptas den 12 februari. Detaljer om hur detta påverkar de anställda har inte offentliggjorts, men företaget har bekräftat att personalen kommer att få betalt under pausen.

Inte bara bilindustrin påverkas, utan även tyska återförsäljare som Aldi Nord förutser brist på vissa produkter i sitt sortiment fram till våren på grund av dessa störningar i handeln.

Källor: Mercur/FAZ