Kommande fraktprisökningar och leveransförseningar enligt analys

Efter det ökande antalet attacker från Huthirebeller mot fraktfartyg i Röda havet har fraktvolymerna genom Suezkanalen minskat kraftigt. Foto: vidar nordli mathisen/unsplash

Attackerna på fraktfartyg i Röda havet påverkar den svenska utrikeshandeln. Leveranser fördröjs initialt och de ökade fraktpriserna påverkar företagens marginaler. Fraktpriserna förväntas förbli höga under en längre tid, enligt en analys utförd av Kommerskollegium på uppdrag av regeringen. 

Producenter och logistikföretag anpassar sig dock snabbt till de nya förhållandena.

– Suezkanalen har stor betydelse för handeln med råvaror, konsumentvaror och komponenter från Asien och Mellanöstern till Europa. Suezkanalen utgör även en viktig rutt för transport av olja och naturgas. Drygt 9 procent av Sveriges utrikeshandel går genom kanalen, säger Christopher Wingård, utredare på Kommerskollegium.

Huthirebellernas ökade attacker mot fraktfartyg i Röda havet har resulterat i betydande minskningar av fraktvolymerna genom Suezkanalen. I slutet av januari låg genomsnittet på 2,8 miljoner ton per dag, jämfört med 4,8 miljoner ton per dag i mitten av december.

En sjötransport från Kina till Europa tar normalt sett tre till fyra veckor om den går genom Röda havet och Suezkanalen. Att välja alternativet, att segla runt Godahoppsudden, förlänger transporttiden med ytterligare två veckor.

– Vi ser att både producenter och logistikbolag snabbt anpassar sig till nya förutsättningar och vi ser inte samma dramatiska ökningar av fraktpriserna som under pandemin säger Christopher Wingård.

Förlängd transporttid binder upp fartyg och containrar längre, ökar kostnaderna och påverkar försäkringspremierna. Att hitta snabba alternativ är svårt, och en långvarig situation förväntas enligt Kommerskollegium och dess samråd med aktörer.

– Fördröjningen påverkar både importerande och exporterande företag. På kort sikt drabbas den svenska tillverkningsindustrin av försenade leveranser, vilket i förlängningen även påverkar den svenska exporten negativt. För andra branscher som har planering på längre sikt spelar ett par veckor inte lika stor roll. Men i förlängningen kan de längre leveranstiderna och ökade kostnaderna för transporter leda till högre priser, säger Christopher Wingård.