Tyska bussmarknaden växte under 2023: Elektriska bussar i framkant

Genom samarbete intensifierar MAN Truck & Bus automatiseringen av stadsbussen. Drivkrafter för automatiserad körning inom stadsbusssektorn är främst höga TCO-besparingar och bristen på körpersonal, vilket kan motverkas av detta. Samtidigt börjar allt fler mindre transportmedel, med början i personbilar, komma in på marknaden med högautomatiserad körning. Foto: MAN Buses

Under 2023 ökade den tyska buss- och turistbussmarknaden med 12,5 procent, enligt uppgifter från det tyska Federal Motor Transport Authority (KBA) rapporterade av omnibus.news. Under året registrerades 753 nya elektriska bussar över 8 ton, en ökning med 20 procent jämfört med 632 år 2022. År 2021 var siffran 555.

MAN har tagit ledningen på den tyska elbussmarknaden med 246 registrerade Lion’s City E, följt nära av Daimler Buses med 231 eCitaro. På tredje plats hittar vi Ebusco med 90 e-bussar registrerade i Berlin, enligt en beställning som gjordes i slutet av 2021.

Kraftig tillväxt i Spanien

Den italienska marknaden har också haft ett framgångsrikt år 2023, med en ökning på 72 procent jämfört med året innan, då 4,043 bussar över 8 ton registrerades, jämfört med 2,351 registreringar under 2022. Den spanska marknaden växte också kraftigt med en ökning på 54 procent, med 3,749 bussar registrerade under 2023.

I Tyskland registrerades totalt 5,493 nya bussar och turistbussar (över 3,5 ton) från januari till december, jämfört med 4,883 år 2022. Dock var siffrorna för 2021 högre, då 6,474 nya bussar och turistbussar registrerades. Marknaden har ännu inte återhämtat sig helt från pandemin, särskilt inte turistbussmarknaden.

Den tyska regeringen uppgav att endast cirka 4,5 procent av alla bussar i kollektivtrafiken för närvarande har en elektrisk drivlina. Om man fokuserar på elektriska bussar över 8 ton, är siffran faktiskt endast 3,9 procent, eftersom det fanns 2,562 elektriska bussar över 8 ton i Tyskland vid årets slut.

Europa förlorade marknadsdelar

Marknadsledare på den tyska bussmarknaden 2023 (inte bara e-busssegmentet) var Daimler Buses, MAN och Iveco Bus.

En artikel publicerad i Sustainable Bus Magazine i maj 2023 visar att "de fem största europeiska marknaderna hade förlorat en fjärdedel av sina volymer jämfört med 2019 (…). I Tyskland var summan av registreringar under de tre åren 2020, 2021 och 2022 något högre än siffran för 2019. År 2022 lämnades tusen turistbussar efter jämfört med 2019. Endast Storbritannien bland de analyserade marknaderna led en jämförbar nedgång".

Källor: Federal Motor Transport Authority (KBA) /Sustainable Bus