Nya regler för hantering av elbilar ombord på fartyg behövs enligt en rapport från Lighthouse. Även om det inte finns några bevisade fall av brand som startat i elbilar på fartyg, kan elbilsbatterier vara svårsläckta om de väl fattar eld. Därför krävs standardiserade riktlinjer för säker hantering av elbilar ombord för att undvika ödesdigra konsekvenser.
Studier visar att elbilar brinner sällan jämfört med fossildrivna bilar på land, men det betyder inte att de är ofarliga på fartyg.
– Om de väl fattar eld så har brand i elbilar vissa egenheter. Det räcker till exempel inte med att ta bort allt syre snabbt för att släcka, för så fort nytt syre tillsätts så fortsätter processen. Så hur släcker man bäst en sådan brand? Fyller man med vatten så behövs såpass mycket att man riskerar att fartyget välter.
Förstudien, ledd av Claes Martinsson, professor i sjö- och transporträtt vid Göteborgs universitet, fokuserar på juridiska aspekter av elbilshantering ombord på fartyg. Den betonar behovet av standardiserade regler och riktlinjer för att säkerställa säkerheten.
– Idag finns olika riktlinjer från olika organ och sjöfartsaktörer där en del överskattar riskerna medan andra underskattar dem. När jag som jurist betraktar det här så ser jag att de här privata bestämmelserna innehåller ungefär samma försiktighetsåtgärder, men de beskrivs på olika sätt och framstår som olika standarder med avvikelser, vilket är dumt och onödigt.
Förstudien lägger grunden för sådant arbete som regelmakare nu behöver göra. Såväl privata regelmakare som den internationella sjöfartsorganisationen IMO kan därför ha nytta av den översikt som förstudien ger. Den kan också ligga till grund för ytterligare forskning.
– Det handlar till exempel om vilken typ av släckningsmetod som ska användas. De flesta av dagens riktlinjer förordar vattensläckning. Ska man kanske avråda från det? Placeringen av elbilarna är en annan viktig sak. De bör placeras för sig med ganska stort rum avstånd mellan bilarna, vilket kanske inte blir så populärt bland biltransporterande rederier som fraktar bilar. Övervakning och larmsystem är en annan viktig fråga liksom att elbilar inte får stöta i något när de tas ombord.
Källa: Lighthouse