Transportföretagen introducerade förra året ett nytt index som presenterar statistik om e-handelsleveranser i Sverige, inklusive volym, utveckling och trender. I Paketindex för Kvartal 2023 och Helår 2023, som publicerades i februari 2024, visar det sig att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökade med 8,6 procent jämfört med föregående år.
Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterade resultaten och framhöll vikten av att noggrant planera leveransrutter när paketvolymerna ökar och säljaktiviteten varierar över året.
– Efter en dipp under 2022 ser vi nu att e-handeln ökade under 2023. Samtidigt ser vi över tid att försäljningen skiljer sig från kvartal till kvartal. För transportsektorn och logistikplaneringen ställer detta krav på en effektivitet i leveranskedjan samtidigt som det är viktigt att hålla koll på sin lagerhållning, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, och fortsätter:
– Det är intressant att notera att andelen paket som kommer från utanför Sveriges gränser ökar kraftigt. Det handlar om en tjugoprocentig ökning på helåret jämfört med föregående år. Det är en trend som har pågått i flera år och visar på vikten av att ha väl upparbetade rutiner för sin tullhantering om kunderna ska få sina varor i tid, säger Lars Persson.
Enligt Paketindex 2023 skickades 197,4 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige, vilket är en ökning med 8,6 procent i jämförelse med föregående år. Under året levererades 43 procent av paketen via utlämningsställen, vilket är en minskning med tre procent jämfört med året innan. Hemleveranserna stod för 45 procent 2023 och den motsvarande siffra för 2022 var 43 procent. Paketskåpen stod för 12 procent 2023 och det är en ökning med en procent jämfört med föregående år.
– Kundernas önskemål när det gäller val av leveranssätt skiftar något. Uppskattningar i undersökningen indikerar att paketskåpet som leveransalternativ kan ha ökat med uppåt 20 procent. Vad detta kommer innebära över tid återstår att se, men här är det viktigt att företagen som jobbar med logistik följer utvecklingen och anpassar sina möjligheter till leveranser utifrån vad kunderna efterfrågar, menar Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.
Paketindex är framtaget av Transportföretagen i samarbete med HUI Research. Indexet baseras på data från DHL, UPS, Postnord, DB Schenker, Best, Airmee, Bring, Early Bird samt uppskattningar om Instabox och Budbees volymer.