Introducerar självkörande transporter mellan logistiknav och terminaler

Scania satsar hårt på att utveckla helt integrerade självkörande lösningar. Foto: Scania

Scania utökar den strategiska utvecklingen av självkörande transporter mellan logistiknav och terminaler med lanseringen av Autonomous Commercial Pilot Programme. Som en del av Traton Group kommer Scania också att vara involverat i ett nytt partnerskap med teknikföretaget Plus. Det USA-baserade företaget kommer att integrera sin tekniklösning SuperDrive för helt automatiserad, nivå 4, körning av Scanias fordon liksom av andra fordon inom Traton. 

Scania Autonomous Commercial Pilot Program är en del av Scanias ökade fokus på att involvera kunder i tester kring självkörande transporter mellan logistiknav.

– Vi satsar hårt på att utveckla helt integrerade självkörande lösningar. Det betyder att tekniken är monterad i fordonen direkt från fabriken och att lösningen är framtagen för att fungera i våra kunders befintliga infrastruktur och operativa flöden, säger Peter Hafmar, Head of Autonomous Solutions inom Scania.

Lanseringen är det senaste steget i Scanias resa inom självkörande fordon. Efter att ha testat autonoma transportlösningar på svenska vägar sedan 2021 är Scanias plan nu att utöka pilotverksamheten med kunder i andra europeiska länder under 2024. 

– Genom att utöka vårt program för självkörande transporter mellan logistiknav tar vi en ledande position för att tillhandahålla autonoma lösningar för våra kunder, säger Peter Hafmar. 

Redan i dag testas Scania-lastbilar med ett helt självkörande styrsystem nivå 4 från Plus på allmänna vägar i Europa, men med en säkerhetsförare ombord. Scania och Plus kommer nu att starta ett pilotprogram för kommersiella transporter som riktar sig till kunder med större fordonsflottor. Därefter startar serieproduktion och global kommersiell utbyggnad i större skala. 

– Plus är hedrade över att ha blivit utvalt av Scania som företagets långsiktiga teknologipartner inom självkörande transporter. Vi kommer att använda vår erfarenhet av att implementera vår modulära och flexibla mjukvara globalt för att påskynda Scanias utveckling av högpresterande autonom lastbilsteknik, säger Shawn Kerrigan, COO och medgrundare av Plus.