Storbritanniens första godstågslok med ETCS-moduler inleder dynamiska tester

Loket 66039 försett med ETCS-teknik. Foto: Network Rail

Network Rail har påbörjat dynamiska tester med den första lokomotivet i Storbritannien som är utrustat med ETCS-moduler, vilket är ett steg mot att modernisera landets järnvägsnät för godståg. Siemens Mobility, som fick i uppdrag av Network Rail för fem år sedan att utrusta 745 lok med ETCS-bordsystem (European Train Control System), har nu nått en ny milstolpe i projektet.

Den första lokomotivet i serien, en Class 66-lok från DB Cargo betecknad 66039, har nyligen genomgått framgångsrika statiska tester och har transporterats till Rail Innovation and Development Centre (RIDC) i Leicestershire för fortsatta dynamiska tester. Dessa tester är avgörande för att säkerställa att lokomotivet kan hantera den nya tekniken under faktiska körförhållanden. RIDC:s faciliteter är särskilt förberedda för ETCS-testning, och under de kommande veckorna kommer lokomotivet att genomgå omfattande provningar.

ETCS för framtidens järnvägstrafik

ETCS-systemet är en central del i moderniseringen av järnvägsnätet, och syftar till att förbättra effektiviteten och säkerheten genom digital signalering. Genom att införa denna teknik på godståg hoppas man kunna öka tågens längd, hastighet och vikt, vilket skulle kunna minska antalet lastbilstransporter på vägarna och därmed även minska trafikutsläppen. Den förväntade effekten är en mer hållbar och effektiv godstransport över järnväg.

Utmaningar och framsteg

Processen från början av eftermonteringen till dagens dynamiska tester har tagit 16 månader att genomföra, och det har krävts noggrant samarbete mellan de olika parterna för att kunna genomföra detta pionjärprojekt. När lok 66039 har klarat av de dynamiska testerna, krävs det att den kör 8,000 km utan fel för att uppfylla de strikta kraven för myndighetsgodkännanden.

En milstolpe för framtiden

Neil Ethell, operativ chef på DB Cargo UK, och Rob Morris, chef för Siemens Mobility UK, har båda uttryckt sitt engagemang och tillfredställelse över projektets framsteg och den betydande påverkan som ETCS kommer att ha för framtiden. Detta projekt är inte bara en teknisk prestation utan också ett exempel på hur digitalisering kan främja mer hållbara transportsystem.

Under de kommande åren planeras fler lokomotiv att utrustas med ETCS, vilket kommer att revolutionera godstrafiken på järnvägar genom att möjliggöra drift utan traditionella signaler. Denna förändring är ett viktigt steg när det gäller att skapa ett mer integrerat och effektivt europeiskt järnvägssystem.

Källa: LOK-Report