En ny rapport från Mälardalsrådet visar på allvarliga kompetensbrister som kan påverka transporterna i Stockholm-Mälarregionen, ett av Sveriges största trafiknav. Regionen är hem till 850 000 vardagspendlare och hanterar 150 miljoner ton gods varje år. Bristen på kvalificerad arbetskraft inom flera områden riskerar att fördröja eller stoppa planerade infrastrukturprojekt och påverka den dagliga trafikeringen.
Rapporten identifierar ett flertal kritiska yrken för att möta de växande behoven inom järnvägen, vägtrafiken, sjöfarten och flyget. Bland de mest akuta bristyrkena återfinns anläggningsprojektörer, signaltekniker samt marin- och flygtekniker.
Stora infrastrukturprojekt som Ostlänken, Förbifart Stockholm och Mälarbanan är på gång, men utan rätt kompetens kan dessa försenas eller inte genomföras alls. Ett konkret exempel är rekryteringsbehovet inom järnvägen, där 7 av 10 signaltekniker som planeras att anställas under de kommande åren kommer att behövas i Stockholm-Mälarregionen.
Enligt Transportföretagen finns också en stor brist på bussförare och sjöbefäl, vilket hotar driften av kollektivtrafik och sjötransport.
För att möta de här utmaningarna krävs åtgärder på flera nivåer. Trafikverket bör ta en ledande roll i samordningen av kompetensförsörjningen och skapa bättre prognoser för framtida behov tillsammans med Statistiska centralbyrån (SCB), enligt Mälardalsrådet. De anser även att utbildningsmöjligheter inom sektorn måste förbättras, bland annat genom etablering av järnvägstekniska övningsanläggningar i regionen. Dessutom behöver det finnas bättre stöd för YH-utbildningar, så att utbildningsanordnare får bättre förutsättningar att starta och genomföra utbildningar.
För att fler ska få tillgång till utbildning föreslås satsningar på lärcentrum och förbättrad genomströmning på samhällsbyggnadsutbildningar. Exempelvis slutför endast 4 av 10 studenter sin utbildning för att bli marintekniker.
Källa: Mälardalsrådet