Under sitt första år som koncernchef för Toyota har Koji Sato lett företaget till nya höjder. Med en avslutande stark försäljningsperiod för hybridbilar och en svag yen, nådde Toyota en omsättning på 45,1 biljoner yen (cirka 270 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade i mars, en ökning med 21 procent från föregående år.
Driftvinsten sköt i höjden, enligt tidningen Handelsblatt, med imponerande 96 procent och landade på 5,4 biljoner yen (cirka 32 miljarder euro). Denna siffra gör Toyota till den första japanska industrigruppen som uppnår en årlig vinst över fem biljoner yen.
Globalt ledarskap i bilindustrin
Toyota, som är världens största biltillverkare, sålde fler än elva miljoner bilar under året och uppnådde en vinstmarginal på 11,3 procent, vilket ytterligare cementerar företagets position som ledare i bilindustrin både i Japan och globalt.
Till jämförelse sålde Toyota betydligt fler bilar än Volkswagen under 2023 och visade sig vara mer lönsamt än den tyska lyxtillverkaren BMW. BMW rapporterade nyligen en vinstmarginal på 8,8 procent för sitt första kvartal, vilket är en minskning med fyra procentenheter jämfört med föregående år.
Toyotas hybridfokus betalar sig
Trots en allmän industritrend där många konkurrenter satsar på helt elektriska fordon, har Toyota fortsatt att dra fördel av sin dominans inom hybridbilstekniken. Denna strategi har inte bara varit lönsam utan också bidragit till företagets robusta finansiella resultat.
Denna framgång speglar Toyotas förmåga att navigera i en komplex global marknad samtidigt som man bevarar en stark position i teknikfronten, speciellt inom hybridsegmentet. Under Sato's ledning ser Toyota ut att fortsätta sin expansion och innovation, med målet att ytterligare stärka sin marknadsposition och möta framtida utmaningar inom bilindustrin.
Källor: Bloomberg/ Handelsblatt