Maria Signal-Martebo, VD för Alstom i Sverige, är en stark förespråkare för en snabbare tågförbindelse mellan Oslo och Stockholm. Genom sin medverkan på Oslo-Sthlm 2.55-seminariet i Almedalen delar hon insikter om varför detta är av yttersta vikt.
Maria betonar behovet av snabba politiska åtgärder och samarbeten för att främja hållbara transporter och samhällsutveckling. I sitt engagemang för en förbättrad tågförbindelse mellan de nordiska huvudstäderna lyfter hon flera centrala aspekter. För det första pekar hon på det ekonomiska samarbetets betydelse mellan länderna, särskilt med tanke på Norges roll som en av Sveriges främsta handelspartners. En förbättrad tågförbindelse skulle stärka denna relation och underlätta handelsflödet mellan länderna.
För det andra lyfter hon fram de regionala och samhällsekonomiska fördelarna med en snabbare järnvägsförbindelse. Genom att skapa en smidigare pendling mellan Oslo och Stockholm skulle man kunna förstora arbetsmarknadsregionerna och öka tillgängligheten till arbetskraft över gränserna. Detta skulle gynna både arbetsgivare och arbetstagare och bidra till en mer dynamisk och välmående region, anser hon.
Alstoms vd tar även upp klimatfrågan och betonar att en förbättrad tågförbindelse är ett viktigt steg mot att minska utsläppen från flygtrafiken mellan de två städerna. Genom att erbjuda ett konkurrenskraftigt och miljövänligt alternativ till flygresor kan man locka fler resenärer att välja tåget istället, vilket skulle leda till betydande miljövinster.
För att uppnå dessa mål betonar hon vikten av samarbeten och innovativa lösningar och föreslår att man tittar på alternativa finansieringsmetoder och genomförandeformer för att påskynda utbyggnaden av järnvägsinfrastrukturen. Alstom har tillsammans med Skanska tagit fram en rapport som visar på möjligheten till snabbare och mer kostnadseffektiva järnvägsprojekt i regionen, och Maria understryker behovet av att samhället och näringslivet går samman för att förverkliga dessa visioner för en hållbar och effektiv transportinfrastruktur mellan Oslo och Stockholm.
Källa: Oslo-Stockholm 2.55