År 2023 anmäldes rekordmånga truckolyckor på svenska arbetsplatser. Över 1200 av dessa ledde till sjukskrivningar, enligt Arbetsmiljöverkets statistik. Linde Material Handling lanserar nu Reverse Assist Radar, ett system som skyddar människor och förhindrar skador genom att upptäcka hinder bakom motviktstruckar och bromsa automatiskt.
– Mer än hälften av alla olyckor sker när trucken backar. Begränsad sikt bakåt är en huvudorsak. Döda vinkeln börjar när synvinkeln överstiger 180 grader, förklarar Fredrik Askling, produktchef på Linde Material Handling Sverige.
Reverse Assist Radar bromsar trucken vid hinder, med en effekt upp till tre meter per sekund i kvadrat. Bromseffekten anpassas efter lyfthöjd, hastighet, styrvinkel och avstånd till hindret. Systemet fungerar oavsett ljusförhållanden och ingriper automatiskt vid kollisionsrisk.
Systemet ger först en visuell varning i displayen. Om föraren inte reagerar och risken kvarstår, bromsar trucken automatiskt.
Detekteringsområdet täcker truckens bakre bredd som standard men kan anpassas. Systemet reagerar endast på hinder i färdvägen, vilket minimerar störningar.
Systemet kan kombineras med andra säkerhetslösningar, som företagets Front Assist Camera. Denna använder artificiell intelligens för att upptäcka farliga situationer med fotgängare och bromsar trucken vid behov.