Ny hamntunnel planeras i Helsingfors för att förbättra stadsmiljön och trafiksituationen

Den två kilometer långa tunneln i Helsingfors kommer att komma ut vid den södra kanten av Lappvikens park och ansluta därifrån till västra ringvägen. Bild: PES-Arkkitehdit Oy

Planeringsarbetet för en ny hamntunnel, som ska sträcka sig från Busholmen till västra Ringvägen, tar stora steg framåt. Helsingfors stad och Helsingfors Hamn har beslutat att fortsätta planeringen baserat på så kallat alternativ A. Detta innebär att tunneln, som beräknas stå färdig under 2030-talet, kommer att starta vid Västra hamnen och ansluta till västra Ringvägen vid södra kanten av södra Lappvikens park.

Detta tunnelprojekt är en del av Helsingfors Hamns utvecklingsprogram och är ett svar på behovet av att omstrukturera trafikflödena i samband med färjelägenheterna. Genom att flytta färjetrafiken till Tallinn från Skatudden till Busholmen, avlastas centrala Helsingfors avsevärt från biltrafik kopplat till hamnaktiviteter. Projektet beräknas minska den hamnrelaterade biltrafiken i stadskärnan med upp till 75 procent jämfört med nuvarande situation.

Tunnelprojektet syftar till att centralisera färjetrafiken och minska trafikbelastningen i stadskärnan

- Jag är glad att vi har kunnat diskutera ruttalternativet så ingående i god samarbete med Helsingfors stad. När tunneln och den nya terminalen är färdigställda, kommer det inte bara att gynna hamnen utan också öka attraktiviteten och trafiksäkerheten i Busholmen samt bredare i södra Helsingfors, säger Ville Haapasaari, VD för Helsingfors Hamn.

Miljöpåverkan minimeras i tunnelbygget vid Lappvikens park

En central del av tunnelprojektet är bedömningen av dess miljöpåverkan, särskilt med tanke på Lappviken parks naturliga, sceniska och kulturhistoriska värden. Planeringen har redan lyckats minska dessa effekter avsevärt och arbetet fortsätter. Bland annat kommer tunnelrutten att anläggas i ett område som är viktigt för den sibiriska flygekorren, men med planerade åtgärder ska träd kunna bevaras. Dessutom kommer särskilda byggtekniker att skydda den högkvalitativa växtligheten som är livsmiljö för den hotade fjärilen depressaria chaerophylli.

Nästa steg i projektet är det detaljerade planeringsprocessen. Tunnelns detaljplan kommer att behandlas av stadsbyggnadskommittén i Helsingfors i slutet av 2024 och beslutas av stadsfullmäktige hösten 2025. Helsingfors Hamns mål är att erhålla bygglov för tunneln år 2028. Tunneln kommer att vara cirka två kilometer lång.

Detaljplanen för tunneln syftar till att möjliggöra skapandet av nya attraktioner såsom ett arkitektur- och designmuseum i Södra hamnen, vilket är ett led i stadens strävan att göra området mer tilltalande.

Källa: The Port of Helsinki

 

 

 

 

4