Transport- och logistikföretag Greencarrier Group erbjuder nu sina kunder möjligheten att övergå till förnybara bränslen för sjötransporter, vilket kommer att minska de fossila CO2-utsläppen med 100%. Detta erbjudande gäller för alla bokningar på samtliga rutter inom hela koncernen, oavsett vilket fartyg som används för transporten.
Transporterna bokas via en book & claim-metod, baserad på energibehovet för att frakta containrar över havet. Bränslet är certifierat av ISCC och innehåller inga råvaror från palmoljeindustrin, vilket minskar CO2-utsläppen per container med hundra procent jämfört med fossila bränslen.
"Genom enkelheten i vårt erbjudande skapar vi förutsättningar för ökad användning av biobränslen och tar därmed ett viktigt steg mot fossilfri sjöfart. Detta är helt i linje med vår ambition att vara ett av marknadens mest hållbara logistikalternativ" säger Greencarriers hållbarhetschef, Patrik Westraeus.
Tjänsten och produkten har utvecklats i samarbete med STX Group, en global ledare inom handel med miljövaror och klimatlösningar.
"Vi är glada att se skiftet i branschen mot miljöbränslen och gratulerar Greencarrier för att nu erbjuda detta alternativ till sina kunder" kommenterade Kevin Duisters, Global Head of Structured Carbon Trading på STX Group.
Flytande biometan (LBM) är ett hållbart bunkringsbränsle som kan vara netto-nollutsläpp beroende på insatsvaran. Det är kommersiellt tillgängligt i Europa, Asien och Nordamerika. Biometan framställs av hållbara biomassa råvaror, såsom industri- och jordbruksavfall, som inte konkurrerar med livsmedelsproduktionen. Dessa råvaror är definierade nationellt eller regionalt, exempelvis av EU (RED II) i Europa och EPA (Renewable Fuel Standards) i USA.