MAN uppgraderar sina bussar för att uppfylla europeiska säkerhetsregler

Uppdateringarna för årsmodell 2024 inkluderar en rad nya och utökade assistans- och säkerhetssystem. Dessa funktioner bygger på de utökade tekniska möjligheterna i den nya elektronikplattformen eller nya hårdvarualternativ och gör det möjligt för MAN att uppfylla GSR2 och andra krav. Foto: MAN

MAN har genomfört betydande uppgraderingar av sina MAN och Neoplan-bussar för att uppfylla europeiska säkerhetsregler. Årsmodell 2024 presenterades i Saalfelden, Österrike, under en europeisk presskonferens som även tjänade som en förhandsvisning inför IAA Transportation-mässan.

De främsta uppdateringarna gäller den nya elektronikplattformen för alla bussar i MAN:s sortiment. Den bygger på den modulära tekniken från MANlastbilsserie.

Ny elektronikplattform och motoruppdatering

- Vi anser att det är avgörande att hålla vår teknik uppdaterad för att maximera säkerhet och effektivitet, säger Heinz Kiess, chef för produktmarknadsföring på MAN Truck & Bus.

Den tidigare "Power Train Manager (PTM)" har ersatts av "Central Vehicle Manager (CVM)", med dubbelt så hög beräkningskraft som tidigare. CVM fungerar som den centrala styrenheten i drivlinan och navet för alla kontrollenheter i fordonet.

De tidigare MUX-noderna i det CAN-styrda systemet har också ersatts av kraftfullare "Extended Input/Output Modules (EIOs)". Även alla andra kontrollenheter för individuella system, som dörrar och luftkonditionering, har bytts ut mot mer effektiva komponenter.

Nya ADAS-system på MAN årsmodell 2024

- MAN SafeStop Assist, som upptäcker när föraren inte längre kan styra bussen aktivt, bromsar fordonet automatiskt och kontrollerat till stillastående inom systemets gränser. Funktionen blir tillgänglig som tillval för MAN Lion’s Intercity, MAN Lion’s Coach, Neoplan Tourliner och Neoplan Skyliner från juli 2024.

Fler säkerhets- och assistanssystem

- Ett nytt däcktrycksövervakningssystem (TPMS) visar nu även däckens temperatur på den 12-tums skärmen, vilket innebär att överhettade däck kan upptäckas tidigt.

- Den lagstadgade "alkolåsen" för motorstart kommer att vara obligatorisk i hela Europa från 2024. Alla MAN-bussar är förberedda med kablar och fasta installationsplatser för alkolåset.

¨MAN AttentionGuard analyserar kontinuerligt relevanta körparametrar som styrbeteende, filhållning, dagsljus och körtid från en hastighet av 60 km/h. Systemet varnar automatiskt visuellt och akustiskt vid avvikelser.

- En radarbaserad svänghjälp upptäcker statiska objekt i sidområdet upp till 4,5 meter bort och beräknar potentiella rörelsebanor i förväg. Systemet kan utfärda visuella och hörbara varningar i tre steg.

- Krockvarningssystemet med fotgängarigenkänning upptäcker området framför fordonet vid stillastående och låga hastigheter och varnar föraren vid eventuella hinder.

- Trafikskyltigenkänning är standard i alla MAN och NEOPLAN-bussar. Kameran på vindrutan upptäcker och klassificerar trafikskyltar och visar dem på den 12-tums digitala förardisplayen.

- Automatisk körljuskontroll säkerställer optimal belysning och därmed ökad synlighet och säkerhet. Nytt är helljusassistenten som analyserar mötande fordon med den nya frontkameran.

- Filhållningsvarnaren varnar föraren från en hastighet av 60 km/h om fordonet oavsiktligt korsar filmarkeringarna.

- Filhållnings- och filåtergångsassistenten hjälper föraren att hålla fordonet inom filen genom att aktivt styra tillbaka fordonet om filmarkeringarna korsas oavsiktligt.

- Den utökade nödbromsassistenten EBA+ med fotgängarigenkänning upptäcker nu ännu mer data från närzonen och sårbara trafikanter upp till 50 km/h. Föraren kan fortfarande avbryta systemets nödbromsning när som helst.

- Adaptiv farthållare ACC och trafikstockningsassistenten övervakar körfältet framför bussen och upprätthåller automatiskt avståndet. Systemet kan nu bromsa fordonet till stillastående och starta igen automatiskt inom två sekunder.

Fokus på förarens position

Med den nya elektronikplattformen introduceras en helt ny förarhytt i alla MAN och Neoplan-bussar.

- Absolut förarorientering: Den digitala förarplatsen är central för fordonets drift. Den uppfyller högsta ergonomiska standarder, har en tydlig design och är intuitiv att använda.

- Den 12-tums helt digitala förardisplayen erbjuder en skarp HD-upplösning och en klar och lättförståelig layout.

- Det nya MMC Advanced infotainmentsystemet har omdesignats för användning i bussar. Alla relevanta mediefunktioner visas på en 7-tums färgskärm som styrs via en kontrollpanel, röststyrning, multifunktionsratt eller MAN SmartSelect.

- MAN SmartSelect möjliggör exakt och ergonomisk drift av infotainmentsystemet med en roterande/tryckknapp och touchpad. Den bekväma, vikbara handledsstödet avlastar föraren.

- Multifunktionsratten har individuella inställningar, många justeringslägen och omfattande funktionsmöjligheter med logiskt grupperade kontrollknappar inom tummens räckvidd, vilket minimerar distraktioner för föraren.

Ny MAN D26-motor

En annan nyhet som presenterades i Saalfelden är MAN D26-motorn för bussar i Euro 6e utsläppskvalitet. Trots en ökning på 10 hästkrafter och cirka 50 newtonmeter mer vridmoment, har den 12.4-liters motorn nu en total bränsleförbrukning som är upp till 2.5 % lägre.

Det topografiska EfficientCruise 3 växlingsprogrammet har också vidareutvecklats. Det finns exklusivt med den automatiserade växellådan MAN TipMatic 12-växlad som tillval för alla MAN och Neoplan-bussar. Med tredje generationen av detta intelligenta, GPS-baserade växlingsprogram minskas bränsleförbrukningen med upp till en procent jämfört med föregångaren.

Nytt VASC luftfjädringssystem

En annan innovation för årsmodell 2024 är det nya "Vehicle Air Suspension Control" (VASC) luftfjädringssystemet. Jämfört med det tidigare ECAS-systemet använder VASC färre komponenter och möjliggör enklare kabeldragning. Detta beror främst på de optimerade enskilda delarna och deras intelligenta kombination.

- En solenoidventilblock med integrerad trycksensor, den så kallade "Smart Pneumatic Actuator" (SPA) modulen, kommunicerar direkt med kontrollprogramvaran via en högpresterande CAN-buss. Detta eliminerar behovet av en extern styrenhet och möjliggör snabbare signalutbyte och kortare lyft- och sänktider. VASC luftfjädringssystemet möjliggör också mer exakt och steglös knäböjning, förklarar MAN.

- Med årsmodell 2024 uppfyller vi redan och överträffar alla kommande lagliga innovationer för kör- och IT-säkerhet, och detta över alla modellserier, säger Heinz Kiess.

Källa: Sustainable Bus

 

 

 

 

4o