Svensk bilexport sätter rekord och blir yngre

Andelen exporterade laddbara bilar fortsätter att öka. Foto: Tobias Tullius /Unsplash

Under 2023 nådde den svenska exporten av personbilar ett nytt rekord med 153 000 fordon, en ökning med 40 procent från året innan. Första halvåret 2024 visar fortsatt stark tillväxt, med en 3 procentig ökning i exporten jämfört med samma period 2023, trots viss eftersläpning i rapporteringen.

Analys från Vroom avslöjar att den exporterade bilflottan blir allt yngre. Under årets första halvår var 63 procent av de exporterade bilarna yngre än fem år, upp från 57 procent året innan. Laddbara bilar står för en växande andel av exporten, som nu utgör 27 procent, jämfört med 16 procent förra året. Bland femårsbilarna var andelen laddbara hela 42 procent.

”Utvecklingen i form av att det är allt yngre bilar som exporteras har vi sett under ett antal år. Svenska bilar är populära i Europa samtidigt som handlarna får bra betalt för bilarna, vilket är drivet av den svenska kronkursen. Vi har också sett en kraftig tillväxt i antalet exportbolag under det senaste året”, säger Ali Avcu vrooms specialist inom begagnathandeln.

Två stora aktörer, BCA och Tradingsolutions, dominerar exporten av femårsbilar, med en marknadsandel på nästan 25 procent respektive 30 procent. Totalt ökade antalet exportörer med 21,5 procent under 2023 till 2 954 företag.

b
Exort - utveckling 2019-2024. Bild: Vroom

Populära märken på exportmarknaden inkluderar Volvo och Volkswagen, som tillsammans står för 30,5 procent av exporten av femårsbilar. Exportandelarna för dessa märken är i linje med deras marknadsandel i Sverige. I kontrast har märken som Toyota och Kia en lägre exportandel i förhållande till sin marknadsandel.

”Att andelen laddbara bilar ökar följer naturligtvis utvecklingen av den laddbara marknaden i Sverige där 6 av 10 nyregistrerade personbilar numera är laddbara i form av laddhybrider eller elbilar. Analysen visar att det finns ett fortsatt stort intresse i Europa av elektrifierade bilar. Men, naturligtvis skulle det vara en fördel för energiomställningen i Sverige om bilarna stannade kvar i landet. Många av bilarna har ju även subventionerats med miljöpremier då de ställdes i trafik”, avslutar Ali Avcu.

Källa: Vroom