Alexander Dennis har nyligen presenterat sin första batterielektriska dubbeldäckare i nästa generations Enviro400EV, som är byggd enligt specifikationerna från Transport for London (TfL). Denna buss är en del av Alexander Dennis nya serie elbussar, utvecklade internt utan samarbete med BYD.
Den nya Enviro400EV är utrustad med ett batteripaket på 472 kilowattimmar, levererat av den polska tillverkaren Impact. Bussen har en garanti på 14 år, vilket täcker upp till 1 miljon kilometer, beroende på vilket som inträffar först.
Även en mindre version, Enviro100EV, som är anpassad för TfL:s minsta enkeldäckare, kommer snart att lanseras. Beställningar för båda modellerna har redan gjorts av operatörer i London. Utvecklingen av Enviro200EV, en annan enkeldäckare, pågår och kommer att täcka alla andra behov för TfLfordonsflotta.
Go-Ahead London, som redan lagt en beställning i juli 2023, kommer att utöka sin flotta med nästan 300 nya enheter från Alexander Dennis.
Förbättrad säkerhet och energieffektivitet
Alexander Dennis har arbetat nära TfL för att säkerställa att Enviro400EV uppfyller den senaste versionen av Londons banbrytande bussäkerhetsstandard. Bussen är den första som uppfyller kraven för fotgängarsäkerhet vid huvudkollision. Den har också konstruerats för att möta FN:s regelverk 155 om cybersäkerhet och cybersäkerhetshantering, trots att detta ännu inte är ett lagkrav i Storbritannien.
Batterierna kan laddas fullt på så lite som tre timmar via en DC-plug, eller ännu snabbare med valbara takmonterade anslutningsskenor för pantografer. Energin från batterierna driver Enviro400EV genom Voiths tunga elektriska drivsystem, som har visat en klassledande effektivitet på endast 0,67 kilowattimmar per kilometer över UK Bus Cycle i Zemo Partnerships certifiering för utsläppsfria bussar.
- 99 procent av Londons rutter kan täckas helt med vårt 472 kilowattimmar batteri, säger Ben Werth, försäljnings- och affärsutvecklingsdirektör på Alexander Dennis.
Kortare hjulbas
En version med en batterikapacitet på 354 kilowattimmar finns också tillgänglig för den 10,5 meter långa dubbeldäckaren. Denna version har en kortare hjulbas som förbättrar manövrerbarheten i Londons täta trafik och ger en svängradie på 10,1 meter. Bussen har TfL
standardinteriör med en rullstolsplats som nås via en elektrisk ramp vid de centrala dörrarna. Den rymmer 62 passagerare på högryggade säten, med färre säten på de bakre raderna för att öka passagerarkomforten. Den totala kapaciteten är upp till 87 passagerare med 472 kilowattimmar batteri, eller upp till 96 passagerare med 354 kilowattimmar batteri.
Framtida modeller och batteriförbättringar
Ben Werth förklarar att designen av Enviro400EV har optimerats för att balansera energi, räckvidd, effektivitet, längd, vikt och passagerarkapacitet. Genom noggranna tester på cell-, modul- och fordonsnivå har det fastställts att 99 procent av Londons rutter kan täckas med det större batteriet på 472 kilowattimmar. Den långa batterigarantin ger TfL-kontrakterade operatörer trygghet genom att täcka hela varaktigheten av två på varandra följande linjekontrakt.
- Lanseringen är första steget mot att införa nästa generations utsläppsfria bussar i huvudstaden. Vi stannar inte här – fler modeller är på gång och vår framtida batterivägkarta pekar mot högre batteritäthet, vilket innebär att färre batterier kommer att behövas för att leverera samma totala energimängd till en ännu bättre total ägandekostnad, avslutar Werth.
Källa: Sustainable Bus