Daimler Buses ökar försäljning och intäkter trots utmaningar i marknaden

Försäljningen av batterielektriska fordon inom Daimler Truck steg kraftigt under första halvåret 2024, med en ökning på 69 procent till 648 sålda fordon, jämfört med 383 fordon under samma period förra året. Foto: Daimler Buses

Trots en utmanande marknadssituation lyckades Daimler Truck uppvisa starka resultat inom busssegmentet under första halvåret 2024. Under denna period såldes 12 252 bussar, en ökning med fyra procent jämfört med samma period 2023. Intäkterna för Daimler Buses ökade med hela 27 procent, från 1,9 miljarder euro till 2,4 miljarder euro.

Det justerade rörelseresultatet (EBIT) steg från 42 miljoner euro till 174 miljoner euro, vilket motsvarar en imponerande ökning med 313 procent. I Europa såldes 3 276 bussar under denna period.

Nedgång för Daimler Truck som helhet

Trots framgångarna inom bussdivisionen mötte Daimler Truck motvind inom övriga delar av koncernen. Intäkterna sjönk något till 26,58 miljarder euro, jämfört med 27 miljarder euro under samma period förra året. Det justerade rörelseresultatet för koncernen minskade från 2,6 miljarder euro till 2,38 miljarder euro, en nedgång som främst berodde på en icke-kassabel belastning i Kina-verksamheten. Orderinflödet minskade också med tio procent, från 219 000 enheter 2023 till 198 000 enheter i år.

Ett intressant inslag i koncernens kvartalspresentation var en bild på en buss täckt av en ridå, vilket väckte spekulationer om en kommande lansering. Bussen, som förväntas presenteras 2025, tros kunna vara en elektrisk intercitybuss – den första i Daimler Buses sortiment.

Elektriska fordon ökar kraftigt

Under andra kvartalet sålde Daimler Truck totalt 112 195 enheter, vilket är en nedgång jämfört med 131 888 enheter under andra kvartalet 2023. Enligt Daimler Truck bidrog betydligt högre försäljningsvolymer inom Daimler Buses, förbättrad prissättning och en fördelaktig försäljningsmix till de positiva resultaten i busssegmentet.

I ett pressmeddelande från Daimler Truck framhölls den negativa inverkan av den icke-kassabel belastningen på 120 miljoner euro, som rörde det kinesiska joint venture-företaget Beijing Foton Daimler Automotive Co., Ltd. Denna engångshändelse påverkade det justerade rörelseresultatet för Industrisegmentet (IB) negativt och minskade den justerade avkastningen på försäljningen (adj. ROS) inom IB från 10,2 procent till 9,3 procent under andra kvartalet.

Uppdaterad prognos för 2024

Daimler Truck har uppdaterat sin helårsprognos för 2024. Koncernen förväntar sig nu en försäljningsvolym på mellan 460 000 och 480 000 enheter samt intäkter på mellan 53 och 55 miljarder euro. Det justerade rörelseresultatet beräknas ligga något under förra årets nivå, och det justerade rörelseresultatet förväntas också vara något lägre än föregående år.

Daimler Buses förväntas uppnå en justerad avkastning på försäljningen (ROS) på mellan 6,5 och 8,5 procent under 2024.

- Daimler Truck har levererat solida resultat på koncernnivå under andra kvartalet. Om vi bortser från den negativa engångseffekten av nedskrivningen i Kina, skulle vår justerade avkastning på försäljningen inom Industrisegmentet återigen ha varit tvåsiffrig. Segmenten Trucks North America och Daimler Buses har visat utmärkta resultat med rekordmarginaler. Däremot har efterfrågan på nyckelmarknader för lastbilar, särskilt i Asien och Europa, försvagats, vilket ger oss starkare motvind. Detta återspeglas också i vår uppdaterade helårsprognos, med en förväntad justerad avkastning på försäljningen i intervallet 8 till 9,5 procent för Industrisegmentet. Detta är inte tillfredsställande för oss, och vi som team kommer att arbeta mycket fokuserat och noggrant för att göra 2024 till ett framgångsrikt år för Daimler Truck, säger Martin Daum, VD för Daimler Truck.

Eva Scherer, finanschef för Daimler Truck, tillägger:

- I Nordamerika ser vi en stark prestation både historiskt och jämfört med våra konkurrenter. Detta demonstrerar återigen vår styrka på denna marknad. På Mercedes-Benz har mycket arbete lagts ner på att förbättra vår kostnadsstruktur. Vi kan dock inte vara nöjda med resultatet för andra kvartalet. Vi måste definiera och genomföra ytterligare strukturella åtgärder för att optimera vår kostnadsbas och bli mer motståndskraftiga. Kassaflödesgenerering kommer att förbli ett stort fokus under andra halvåret, och vi kommer att säkerställa att våra aktieägare fortsätter att dra nytta av de solida resultaten på koncernnivå genom en attraktiv utdelning och det pågående återköpsprogrammet av aktier.

Källa: Sustainable Bus

 

 

4o