En ny studie från EIT Urban Mobility och EIT InnoEnergy visar att EU:s framtida batteriproduktion är tillräcklig för att stödja den förväntade efterfrågan på lätta elfordon.
Enligt rapporten behöver bara 2–3 procent av den planerade batterikapaciteten användas för att täcka behovet från de över 25 miljoner lätta elfordon som förväntas i Europa år 2030. Detta skulle kunna minska CO2-utsläppen med 30 miljoner ton, ett steg mot Europas mål att reducera transportsektorns utsläpp med 165 miljoner ton CO2-ekvivalenter.
Lätta elfordon, som elcyklar och elsparkcyklar, har snabbt blivit populära i Europa, med 10 miljoner sålda enheter under 2022. Efterfrågan på batterier för dessa fordon kommer att tredubblas fram till 2030. Europas planerade batteriproduktion för 2030, som ligger mellan 1 144 och 1 800 GWh, överstiger den förväntade efterfrågan från elbilar, vilket gör det möjligt att rikta en del av kapaciteten mot lätta elfordon.
Denna omställning kan också leda till teknologiska framsteg som gynnar hela batteribranschen, inklusive förbättrad återvinning och lägre kostnader. Förbättrade batteriteknologier och effektivare produktion kan bidra till lägre utsläpp och stödja hållbar mobilitet.
– Lätta elfordon kompletterar kollektivtrafiken och spelar en nyckelroll i övergången till delad mobilitet i städer. De kan påskynda elektrifieringen av vägtransporter och minska trycket på kritiska resurser. Det är brådskande att se den lätta elfordonsindustrin och dess batterivärdekedja som en strategisk tillgång för Europas hållbara urbana mobilitet, säger Bernadette Bergsma, chef för kommunikation och EU-frågor på EIT Urban Mobility.
Studien rekommenderar att Europa integrerar lätta elfordon i sin industristrategi för att stödja tillväxten i hela värdekedjan, inklusive batterier. Den betonar vikten av innovation inom batteriteknologier och cirkularitet, med fokus på forskning och finansiering för att möta specifika krav och övervinna hinder. Förbättrad batterisäkerhet, lägre kostnader, och bättre prestanda, tillsammans med stöd för reparation och återvinning, är avgörande för LEV-sektorns tillväxt.
– Den här rapporten visar att det är viktigt för den europeiska transportsektorns hållbarhetsomställning att man ser till att den planerade framtida batteriproduktionen också innefattar mindre, cylindriska batterier. De nuvarande europeiska batterietableringar producerar celler som inte lämpar sig för mindre elektriska fordon, vilket gör branschen beroende av import från Asien. Det gäller även fler industrier och produkter, som handhållna maskiner, defibrillatorer, säkerhetsbelysning, strömbackupper, industritruckar och trådlös utrustning, säger Maciej Wysocki, projektledare på RISE