Stockholm inför vid årsskiftet ett förbud mot bensin- och dieselbilar i vissa delar av staden. Beslutet möts av både positiv och negativ respons, och flera andra svenska städer överväger att följa Stockholms exempel.
Den 31 december 2024 införs nya miljözoner i Stockholm, där bensin- och dieseldrivna fordon kommer att begränsas i vissa områden. Från och med 2025 tillåts endast el- och gasdrivna bilar att färdas fritt i stadens innerstad. Beslutet är en del av en större plan för att förbättra luftkvaliteten och uppnå klimatmålen.
En undersökning med 1 000 svenska bilägare visar att opinionen är delad. Ungefär en tredjedel av de tillfrågade ser positivt på miljözonerna och tror att de kan förbättra luftkvaliteten i stadskärnan. Lika många tror att zonerna kan bidra till att nå klimatmålen.
Samtidigt uttrycker en tredjedel av de svarande oro över att de nya reglerna kan skapa omvägar och försvåra för bilburna kunder att nå butiker i stadskärnan. Dessutom uppger tio procent av de tillfrågade att de är oroliga för att deras bensin- och dieseldrivna bilar kommer att tappa i marknadsvärde.
Kamux, en bilförsäljare som har undersökt svenskarnas inställning till de nya miljözonerna, framhåller att utvecklingen mot elbilar går långsamt, men att förbud som dessa kan påskynda övergången till el- och hybridfordon. Företaget planerar därför att öka sin försäljning av begagnade el- och hybridbilar.
19 procent av svenskarna uppger att de inte har någon åsikt. Av dessa är en stor del kvinnor, där 25 procent uppger att de inte har en klar åsikt om miljözonernas påverkan.
Beslutet om miljözonerna i Stockholm är ett av de första i sitt slag och kan komma att bli en förebild för andra städer i Sverige som överväger liknande åtgärder. Diskussioner om införandet av miljözoner pågår redan i flera andra svenska kommuner.
Källa: Kamvux